tirsdag, april 04, 2006

Kath i Bangkok?!


Jeg havde sådan set ikke regnet med, jeg ville skrive en ny post så hurtigt - men tingene går stærkt for tiden, og i morges tog praktik-eventyret en uventet drejning!
Jeg har søgt praktik hos det dansk/thailandske handelskammer i Bangkok, og i morges lå der en mail fra chefen for handelskammeret. Han kommer til DK i næste uge og vil gerne have mig til jobsamtale.
Jeg havde søgt stillingen, men regnede ikke med noget, da de tidligere praktikanters profiler var langt mere kommercielle (bach.oecon og bach.merc) end min scient.pol retning.
Ikke desto mindre fik mine kompetencer et par rosende ord med på vejen - og da ansøgningsfristen først er om to uger, og jeg så vil skulle til samtale inden, tror jeg, mine chancer for rent faktisk at få stillingen er forholdsvist gode.

Det sætter naturligvis i gang i en masse tanker. Jeg har endnu ikke underskrevet kontrakten fra ambassaden i Hanoi, da papirerne først skal sendes fra Vietnam, og jeg forsøger at lave en cost-benefit analyse af de to muligheder. Samtidig forsøger jeg at finde ud af, hvilken retning jeg gerne vil dreje min scient.pol uddannelse i. Vil jeg gerne forsøge den mere handelsrelaterede retning - eller vejer de politiske spørgsmål tungest?

Min oprindelige drøm om at komme til udlandet i praktik startede med at læse om den politiske afdelingen på den danske ambassade i Bangkok. Praktikantstillingen blev så taget ned, før jeg nåede at søge, og jeg valgte Hanoi som mit nye mål.


Stillingen i Bangkok er for et år, uden løn. Den organisatoriske ansvarsfordeling er opdelt på en bestyrelse, en administrende direktør og en praktikant. Kontoret er nordisk, således samarbejder man med Norge, Sverige og Finland. Handelskammerets formål er blandt andet at sikre gunstige forhold for danske virksomheder via møder med den thailandske regering og administration.
Mit indtryk er, at man som praktikant i en NGO får væsentligt mere ansvar og dermed erfaring ifht praktik ved Udenrigsministeriets repræsentation. Desuden tror jeg, man netop i et handelskammer med medlemmer som Maersk, Danfoss og Rambøll vil kunne oparbejde det ever so important network i forhold til fremtidige jobmuligheder.

Jeg har i hvert fald besluttet, at jeg tager til jobsamtale, og så må jeg tage den derfra. Jeg er selvfølgelig super glad for, at mine kompetencer rent faktisk bliver vurderet brugbare, men det hele er også lidt overvæeldende lige nu....

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Uh, I'm having troubles understanding all that Danish but I'm doing my best :) So excited for you, all those opportunities! We'll be following your trip wherever you end up, Ronan's sending his congrats too. Let us know if you have to change the blog address.. :)