lørdag, juli 22, 2006

Fra den anden side af kloden

Efter en nogenlunde smertefri rejse, naaede jeg i morges kl. 00.45 dansk tid frem til Bangkok lufthavn. Selve flyveturen tog 10 timer og 15 minutter. Det var nu ikke helt samme luksus, som sidst jeg floej oest over. Dengang havde alle deres egen personlige skaerm med spil, film og tv-serier i saedet foran. Denne gang maette vi noejes med en faelles skaerm tre raekker fremme. Jeg fik dog kvaernet en bog paa knap 500 sider og set Ice Age 2. Foran sad desuden to meget underholdende svenske boern paa 3 og 5, der delte deres vingummimoenter med mig - saa tiden gik relativt hurtigt.

Normalt kan det foeles som at blive ramt at en mur, naar man traeder ud af flyets toerre luft og ind i varmen - men efter 3 ugers hedeboelge i Europa var varmen ikke det store problem
De, der maatte foelge med i Per Flyngs gennemgang af luftfugtighedens betydning for varmen paa TV2-vejret, vil vide, at jo hoejere luftfugtigheden er, jo varmere foeles det, og des mere sveder man, da fugten ikke kan transporteres vaek fra kroppen. Her i Sydoestasien naermer luftfugtigheden sig 100 procent, hvilket betyder at 30 grader reelt foeles som 37 grader. Saa det jeg har haft svaerest ved i dag har vaeret en konstant fornemmelse at vaere svedig. Men det skal jeg nok bare vaenne mig til :)

Da jeg efter godt en times venten kunne checke ind paa hotellet, sov jeg en 4 timer. Saa tog jeg den foerste og bedste taxa til Siam Square - det gigantiske shoppingomraade i Bangkok med center efter center. Jeg spiste en gang sushi og begyndte at shoppe. Jeg kunne gaa amok, men jeg har allerede en fyldt rygsaek, saa det er begraenset, hvad jeg kan tillade mig. Priserne er i bund, og onesize passer mig!

Derefter tog jeg en tuk-tuk til China Town og gik lidt rundt. Jeg endte paa Khao San Road i naerheden af, hvor mit hotel ligger.
Khao San Road er backpacker heaven - saelgere, gademad, internet cafeer, hoteller og rejsebureaus paa en kort straekning. Overvaeldende og alligevel ret trygt, da turisterne samles her. Efter at have vadet rundt i omraadet nogle timer, meldte sulten sig. Jeg koebte et kyllingespyd (pris 1,5 kr) hos en gadesaelger, inden jeg fandt en lille "restaurant". Jeg fik en cola (1,5 kr), suppe med rejer - tom yum (9 kr) og en gang massaman karry med kylling og ris (8,5 kr). Til sen dessert har jeg faaet frisklavet pandekage med banan og chokolade (3 kr) og en frugt smoothie med passionsfrugt og appelsin (3 kr).

Jeg bliver som altid spurgt til min oprindelse af ivrige saelgere. Mit asiatiske udseende, det danske svar og den lettere irske accent forvirrer. Jeg har vaeret turen igennem foer, jeg smiler, svarer og gaar videre. Apropos tidligere tur, maa jeg indroemme, jeg er glad for, det ikke er mig, der er backpacker i denne omgang. Den omflakkende tilvaerelse med oplevelser paa snor er spaendende, men ogsaa udmattende, og jeg er ganske tilfreds med kun at have 2x2 dage som "rigtig" turist, inden jeg flyver til min nye by, Hanoi.

Moerket saenker sig med lynest hast, og kl. 19.00 er det sort som kul.
Bangkok vaagner ved moerkets frembrud. Temperaturen falder til under 30 grader - og saa kommer gadesaelgere, gadekoekkener, og improviserede butikker frem og saetter deres boder op - folk sidder ved smaa plastikborde og indtager de maerkeligste retter. Gaderne er fyldt med smaa vogne, hvorfra der saelges alt fra ristede skorpioner til friskskaaret frugt. Der er en duft af citrongraes, grillet koed og - ja, kloak. Men det hoerer sig med. Frem dukker ogsaa de saakaldte ladyboys, hvis eksistens, jeg havde glemt. Maend, der ligner og klaeder sig som damer - kun stemmen og maaske den lidt mere maskuline krop afsloerer dem.
Byen er hektisk og levende. Trafikken koerer i nogle omraader i 2x6 spor. Det er mest biler, motorcykler og tuk-tuk'er. Trafikken glider ikke - den raeser derudaf! For mig synes den lovloes og overgeaeret - men det er tempoet, og jeg skal nok bare ud af sommerferie-dvalen og op paa maerkerne igen.
I morgen venter en ny dag, hvor Bangkoks 9 millioner indbyggere+ turister atter vaagner op til daad - jeg inklusiv : )

Ingen kommentarer: