mandag, juli 24, 2006

Royal de luxe

Thaierne er super royalister. I Thailand har kongefamilien superhelte-status. På de store veje, står 5-6 meter høje billeder af kongefamilien i midterrabatten, på restuaranter og hoteller hænger kongens billede til alles åsyn. En af de taxa-chauffører, jeg kørte med, fortalte hvor meget han elskede kongen, og hvor meget godt kongen gør for landet og folket. Selv om kongen ikke direkte har politisk indflydelse, har han dog stadig inddirekte (under valget tidligere på året afhang Thaksins tilbagetrækning meget af en tale, hvori kongen indikerede sin holdning).
Når man går i biografen i Thailand, viser de et billede af kongefamilien, inden filmen starter, hvor man så skal rejse sig op og lægge hånden på hjertet. Og thaierne gør det med glæde.
Jeg har undret mig over, hvorfor ca. 1/3 af thaierne havde gule polo'er på. Jeg fandt så ud af, det er fordi, det er for at ære kongen, der lige har haft 60 års jubilæum - hvilket marketing stunt! Kunne I forestille jer, at ca. hver 3. person - ung som gammel - købte en rød t-shirt med et emblem og gik rundt i det på arbejde og i skole for at fejre og ære Dr. Margrethe?!

I går tog jeg en taxa til Chatuchak Weekend Market, som ligger ca. 10 km fra Khao San området. Markedet (som måske er verdens største) består af over 15.000 stande og har dagligt 200.000 besøgende! Man kan købe alt fra teak træsmøbler, kæledyr til tøj tøj tøj! Ja, det var selvfølgelig tøjet, jeg var der for. Mit shopping-gen skriger på mig herude, hvor prisniveauet er så lavt. Jeg holdt mig dog nogenlunde i skindet og købte ind for 150 kr. De, der kender mig, vil vide, at jeg er den stolte ejer af et sted mellem 40-60 par sko. Samlingen er nu udvidet med endnu et par ; )

Til middag tog jeg flyet til Singapore. Flyet var forsinket - er der aldrig noget, der kommer/afgår til tiden mere?
Mit første indtryk af denne bystat er, at det er en utrolig stilet ("groomed") by med høje skyskrabere og snorlige veje med palmer i vejkanten. Umiddelbart synes jeg, byen har mistet en del af den asiatiske charme, som ellers har kendetegnet de andre byer, jeg har besøgt i Asien. Men det følger nok med det økonomiske opsving. Aldrig har jeg set så mange shopping malls - det slår Siam Square, for her er de over det hele!
Jeg bor i China Town og har her til aften nydt en gang dim sum. Jeg kom også til at bestille, hvad der viste sig at være en slags grød. Jeg smagte på det, men det faldt ikke lige i min smag.
I morgen vil jeg ud at se nærmere på byen.

Nå ja - grunden til jeg skriver med danske tegn er, at jeg har wireless på hotellet : )

Ingen kommentarer: