Takket være Air Asia har selv en fattig studerende (næsten) råd til at tage på forlænget weekend i et andet land. Air Asia er et af Sydøstasiens bud på Ryanair og har base i Kuala Lumpur. Hanoi-Kuala Lumpur ruten åbnede i oktober, og da jeg syntes, det kunne være spændende at besøge en multi-etnisk asiatisk storby, tænkte jeg, at jeg lige så godt kunne benytte mig af kun et være 3½ time væk i fly.
Med argumentet at der sikkert går mange år, før jeg igen får muligheden i tasken, drog jeg forrige weekend sydøst om til KL.
Jeg fik krydset mig turist-sightseeing liste af, men blev også klar over, hvor træt jeg er af at fare fra et sightseeing spot til det næste. Det er et luksus-problem skabt af min intensive rejsen de sidste 6 mdr, men ikke desto mindre trængte jeg til en slapper allerede efter en dags faren rundt i moderne KL.
Lørdag aften mødtes jeg med Dea, som var i sidste weekend af sit udvekslingsophold i Malaysia. Dea og venner tog mig med på homo-bar, hvilket må siges at være en ekstrem oplevelse på mange måder. Dels fordi det var en super tjekket klub, dels gik folk helt amok og dansede på podier, dels fordi Malaysia er overvejende muslimsk og man kan få pisk for at være homo! Men en sjov aften og en god påminder om, hvor billigt det er at drikke i Hanoi i forhold til (stort set) resten af verden. Det gjorde lidt ondt i pengepungen...
Søndag slappede jeg bare af og daskede rundt og plejede tømmermændene. Og så fik jeg powershoppet! Og nej, det var hverken tøj, sko eller tasker... Men bøger! Malaysia er tidligere britisk koloni, og deres bogbutikker bugnede af lækre engelsk sprogede bøger. Faktisk var en af bogbutikkerne udstyret med en helt statskundskabsafdeling, og så gik der nørd i den, og jeg fik købt en del af de "store værker", som jeg altid har tænkt, jeg burde læse : )
Om aftnen tog KL-praktikanterne mig med på fancy bar uden åben himmel med udsigt til KL tower. Ugen foriden var de + 2 andre danskere i Hanoi, så der var det vores tur til at være værter. Nu bliver det lidt indviklet; det var faktisk, da jeg var på besøg i praktikant-lejligheden i Beijing, jeg fik idéen til at kontakte KL-praktikanterne, da en af KL-praktikanterne også havde været på besøg i Beijing - og så viste det sig, at de skulle til Hanoi - og jeg til KL : ) Næsten et helt lille praktikant netværk herude i det store Asien, hvor afstandene egentlig er ret så store.
Mandag skulle jeg tilbage til Vietnam. Jeg har vænnet mig til udviklingniveauet i Vietnam, fattigdommen på gaden, de nye butikker, der skyder op, trafikkaos hver dag og relativt få, der taler engelsk. Det kan være helt omvendt kulturchok at komme hjem, efter en tur udenlands - det bliver mærkeligt at kommet tilbage til Europa om ikke så længe!
Lufthavnen ligger 101 km fra KL by - det tog ca. en time i taxa. Lufthavnen her i Hanoi ligger ca. 45 km fra byen - det tager ca. en time i taxa! Det siger lidt om infrastrukturen.
Viser opslag med etiketten Shopping. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten Shopping. Vis alle opslag
mandag, december 11, 2006
tirsdag, december 05, 2006
Byen med 9 millioner cykler
Efter Hong Kong eventyret tog jeg til Beijing. Ifølge Katie Melua er der 9 millioner cykler i byen - jeg ved nu ikke helt, om det passer, men cykler, det var der i hvert fald.



Flere billeder her



Flere billeder her
Kategorier
Asien,
Beijing,
Ferie,
Shopping,
Sightseeing
torsdag, november 30, 2006
Hong Kong eventyr og visum problemer
For at spare 1200 kr pr. billet fløj vi ikke direkte til Hong Kong, men til Guangzhou 3 timers kørsel derfra. Det gik som sådan fint nok - vi havde en del besvær med at finde ud af, hvilken bus vi skulle med for at komme ind til togstationen, men det lykkedes at finde en kineser, der syntes at forstå, hvor vi ville hen. Vi satte os ind og blev noget paffe over byens størrelse - vi kørte og kørte og kørte. Guangzhou ligger i en af de økonomiske special zoner, (SEZ), hvor man har givet industrien fordelagtige betingelser - resultatet er en super moderne by med 10 millioner indbyggere!
Bussen satte os af - og så stod vi dér. I en by med godt to gange Danmarks befolkning. Og sjovt nok ikke ved nogen togstation....
Vi spurgte resolut den første og den bedste kineser - som var super sød og prajede os en ikke snydende taxa. Vi satte vores lid til, at hun forstod, hvor vi ville hen, og ganske rigtigt ankom vi til en togstation.
Så langt så godt - da vi så skulle boarde toget, gik vi gennem immigration. Katrine og jeg kiggede på hinanden, da vi kom ud på den anden side - og kiggede på vores pas. Vi havde kun en gang entry til Kina, og nu var lige rejst ud?! Vi skulle jo ligesom også hjem igen?! Så Kina ville ikke have os ind igen - og Hong Kong ville kun have os et par uger (hvis det endelig skulle være)...
Under hele togturen til Hong Kong så vi overskrifterne rulle:
"4 danske ambassade trainees fanget mellem Hong Kong og Kina"
" Dumme danske praktikanter skaber politisk twist - sidder fast immigrationen i landet med to systemer"
"Kold luft mellem Danmark og Kina - 4 ambassade ansatte skaber visum ravage"
Jo, det var en hyggelig tre timers togtur. Jeg må indrømme, jeg ikke havde skænket det en tanke at "et land, to systemer"-modellen (hvorpå Hong Kong tilhører Kina) betød, at de havde selvstændigt immigrationssystem. Jeg, som plejer at læse ALT, inden jeg tager til et nyt sted og som egentlig elsker at researche nye destinationer var blevet doven og havde kun printet et par sider ud fra nettet til at læse under rejsen. Dumt, meget dumt, for der stod der selvfølgelig også, at HK har selvstændigt immigrations system!
Det mest åndsvage er, at vi bare kunne have søgt om multi-entry, da vi søgte visum ved den kinesiske ambassade i Hanoi. Men det var selvfølgelig alt for sent, og den blå kuglepensstreg over visummet markerede ikke alene at visummet var brugt, men også vores totale dumhed og uvidenhed!
Da vi ankom til Kowloon station i Hong Kong viste det sig dog, at det var meget let at få visum til Kina (meget lettere end da vi skulle have det i Hanoi). De skulle bare have vores pas, en god bunke penge, og så ville vi have et nyt visum 2 arbejdsdage senere. Fab, just fab.
Yderst lettede og en del fattigere checkede vi ind på vores slum hostel, som dog var rent og pænt. Vi gik en tur ned til havnen, hvor udsigten til Hong Kong island fuldstændig slog benene væk under os alle 4.

Dagen efter på vej ned fra Victoria Peak, udsigtspunkt på Hong Kong island, mødte vi en amerikansk diplomat, som tilbød at tage os med ud på hans lille sejlbåd på sydsiden af øen. Vi prajede en taxa og kørte de godt 30 minutter over på den anden side af øen. Det var super fedt at se en anden side af Hong Kong, som er langt mindre udviklet, meget mere hyggelig og provins agtig. Selv om bølgerne fra tid til anden blev lige høje nok (vi var trods alt ude på åbent hav), var det en sindssyg oplevelse at sejle rundt i en lille båd i det Sydkinesiske hav med udsigt til de omkringliggende øer, mens solen gik ned. Det oplever man ikke hver dag.

Ud over Victoria Peak var vi HK cultural center og se moderne dans, på havnerundfart, ude at shoppe, i botanisk have, på et lukket Stanley Marked - og ellers gik tiden bare med at nyde den fede stemning. Forresten kan man shoppe til klokken 2 om natten i nogle centre - det er virkelig en by efter min smag ; )
Bussen satte os af - og så stod vi dér. I en by med godt to gange Danmarks befolkning. Og sjovt nok ikke ved nogen togstation....
Vi spurgte resolut den første og den bedste kineser - som var super sød og prajede os en ikke snydende taxa. Vi satte vores lid til, at hun forstod, hvor vi ville hen, og ganske rigtigt ankom vi til en togstation.
Så langt så godt - da vi så skulle boarde toget, gik vi gennem immigration. Katrine og jeg kiggede på hinanden, da vi kom ud på den anden side - og kiggede på vores pas. Vi havde kun en gang entry til Kina, og nu var lige rejst ud?! Vi skulle jo ligesom også hjem igen?! Så Kina ville ikke have os ind igen - og Hong Kong ville kun have os et par uger (hvis det endelig skulle være)...
Under hele togturen til Hong Kong så vi overskrifterne rulle:
"4 danske ambassade trainees fanget mellem Hong Kong og Kina"
" Dumme danske praktikanter skaber politisk twist - sidder fast immigrationen i landet med to systemer"
"Kold luft mellem Danmark og Kina - 4 ambassade ansatte skaber visum ravage"
Jo, det var en hyggelig tre timers togtur. Jeg må indrømme, jeg ikke havde skænket det en tanke at "et land, to systemer"-modellen (hvorpå Hong Kong tilhører Kina) betød, at de havde selvstændigt immigrationssystem. Jeg, som plejer at læse ALT, inden jeg tager til et nyt sted og som egentlig elsker at researche nye destinationer var blevet doven og havde kun printet et par sider ud fra nettet til at læse under rejsen. Dumt, meget dumt, for der stod der selvfølgelig også, at HK har selvstændigt immigrations system!
Det mest åndsvage er, at vi bare kunne have søgt om multi-entry, da vi søgte visum ved den kinesiske ambassade i Hanoi. Men det var selvfølgelig alt for sent, og den blå kuglepensstreg over visummet markerede ikke alene at visummet var brugt, men også vores totale dumhed og uvidenhed!
Da vi ankom til Kowloon station i Hong Kong viste det sig dog, at det var meget let at få visum til Kina (meget lettere end da vi skulle have det i Hanoi). De skulle bare have vores pas, en god bunke penge, og så ville vi have et nyt visum 2 arbejdsdage senere. Fab, just fab.
Yderst lettede og en del fattigere checkede vi ind på vores slum hostel, som dog var rent og pænt. Vi gik en tur ned til havnen, hvor udsigten til Hong Kong island fuldstændig slog benene væk under os alle 4.

Dagen efter på vej ned fra Victoria Peak, udsigtspunkt på Hong Kong island, mødte vi en amerikansk diplomat, som tilbød at tage os med ud på hans lille sejlbåd på sydsiden af øen. Vi prajede en taxa og kørte de godt 30 minutter over på den anden side af øen. Det var super fedt at se en anden side af Hong Kong, som er langt mindre udviklet, meget mere hyggelig og provins agtig. Selv om bølgerne fra tid til anden blev lige høje nok (vi var trods alt ude på åbent hav), var det en sindssyg oplevelse at sejle rundt i en lille båd i det Sydkinesiske hav med udsigt til de omkringliggende øer, mens solen gik ned. Det oplever man ikke hver dag.

Ud over Victoria Peak var vi HK cultural center og se moderne dans, på havnerundfart, ude at shoppe, i botanisk have, på et lukket Stanley Marked - og ellers gik tiden bare med at nyde den fede stemning. Forresten kan man shoppe til klokken 2 om natten i nogle centre - det er virkelig en by efter min smag ; )
Kategorier
Asien,
Ferie,
Hong Kong,
Shopping,
Sightseeing
søndag, november 26, 2006
Ja, ja jeg ved det godt
Jeg har været sløv - bloggen har stået stille alt alt for længe.
Men, der er nu en meget god forklaring, og I kære læsere er nogen af de første i verden , som hører denne nyhed:
I'm in loooove!
Ja, det måtte jo ske på et eller andet tidspunkt. Der er nu gået et par uger siden denne helt fantastiske følelse indtog min verden. Jeg havde det egentlig lidt på fornemmelsen, det ville ske. Allerede for et par måneder siden begyndte fascinationen at indfinde sig, og langsomt men sikkert havde jeg bygget forventninger op til stævnemødet. Og jeg blev heldigvis ikke skuffet! Jeg mødte ham for første gang i egen høje person d.11 november og desværre blev det kun til tre alt for korte dage i hans selv sublime selskab. Jeg håber, at jeg snarest kan vende tilbage, måske for en længere periode. Jeg er sikker på, det her er mere end en ferieflirt.
Vild, tæmmet, moderne og konservativ på samme tid, det er næsten ikke til at forstå et en kan rumme så meget på een gang. Fuld af liv, oplevelser og historie - Helt fantastisk! Desværre må det blive et langdistance forhold, jeg ved ikke engang, hvornår jeg kan vende tilbage for at se ham. Han bor langt væk, 2 timers fly fra Hanoi. Det er så trist, så trist.
Kan I gætte, hvem det er? Nej, hvordan skulle I dog også kunne det. Jeg tror faktisk ikke, de fleste af jer (jeg kender), har mødt ham. Men jeg håber en dag at kunne introducere ham for jer, og at I bliver lige så betagede som jeg er. Men dem af jer, der kender mig godt, vil vide, at han er lige min type : )
Han hedder Hong Kong og er en x-britisk koloni, som nu tilhører Kina
; ) I'm in love....
Se billeder her
Men, der er nu en meget god forklaring, og I kære læsere er nogen af de første i verden , som hører denne nyhed:
I'm in loooove!
Ja, det måtte jo ske på et eller andet tidspunkt. Der er nu gået et par uger siden denne helt fantastiske følelse indtog min verden. Jeg havde det egentlig lidt på fornemmelsen, det ville ske. Allerede for et par måneder siden begyndte fascinationen at indfinde sig, og langsomt men sikkert havde jeg bygget forventninger op til stævnemødet. Og jeg blev heldigvis ikke skuffet! Jeg mødte ham for første gang i egen høje person d.11 november og desværre blev det kun til tre alt for korte dage i hans selv sublime selskab. Jeg håber, at jeg snarest kan vende tilbage, måske for en længere periode. Jeg er sikker på, det her er mere end en ferieflirt.
Vild, tæmmet, moderne og konservativ på samme tid, det er næsten ikke til at forstå et en kan rumme så meget på een gang. Fuld af liv, oplevelser og historie - Helt fantastisk! Desværre må det blive et langdistance forhold, jeg ved ikke engang, hvornår jeg kan vende tilbage for at se ham. Han bor langt væk, 2 timers fly fra Hanoi. Det er så trist, så trist.
Kan I gætte, hvem det er? Nej, hvordan skulle I dog også kunne det. Jeg tror faktisk ikke, de fleste af jer (jeg kender), har mødt ham. Men jeg håber en dag at kunne introducere ham for jer, og at I bliver lige så betagede som jeg er. Men dem af jer, der kender mig godt, vil vide, at han er lige min type : )
Han hedder Hong Kong og er en x-britisk koloni, som nu tilhører Kina
; ) I'm in love....
Se billeder her
tirsdag, oktober 24, 2006
Ferie billeder
Min familie har lige været på besøg, og vi tilbragte 5 dage af vores ferie i Thailand. Læs evt. mere på min engelske blog og se billeder her
mandag, juli 24, 2006
Royal de luxe
Thaierne er super royalister. I Thailand har kongefamilien superhelte-status. På de store veje, står 5-6 meter høje billeder af kongefamilien i midterrabatten, på restuaranter og hoteller hænger kongens billede til alles åsyn. En af de taxa-chauffører, jeg kørte med, fortalte hvor meget han elskede kongen, og hvor meget godt kongen gør for landet og folket. Selv om kongen ikke direkte har politisk indflydelse, har han dog stadig inddirekte (under valget tidligere på året afhang Thaksins tilbagetrækning meget af en tale, hvori kongen indikerede sin holdning).
Når man går i biografen i Thailand, viser de et billede af kongefamilien, inden filmen starter, hvor man så skal rejse sig op og lægge hånden på hjertet. Og thaierne gør det med glæde.
Jeg har undret mig over, hvorfor ca. 1/3 af thaierne havde gule polo'er på. Jeg fandt så ud af, det er fordi, det er for at ære kongen, der lige har haft 60 års jubilæum - hvilket marketing stunt! Kunne I forestille jer, at ca. hver 3. person - ung som gammel - købte en rød t-shirt med et emblem og gik rundt i det på arbejde og i skole for at fejre og ære Dr. Margrethe?!
I går tog jeg en taxa til Chatuchak Weekend Market, som ligger ca. 10 km fra Khao San området. Markedet (som måske er verdens største) består af over 15.000 stande og har dagligt 200.000 besøgende! Man kan købe alt fra teak træsmøbler, kæledyr til tøj tøj tøj! Ja, det var selvfølgelig tøjet, jeg var der for. Mit shopping-gen skriger på mig herude, hvor prisniveauet er så lavt. Jeg holdt mig dog nogenlunde i skindet og købte ind for 150 kr. De, der kender mig, vil vide, at jeg er den stolte ejer af et sted mellem 40-60 par sko. Samlingen er nu udvidet med endnu et par ; )
Til middag tog jeg flyet til Singapore. Flyet var forsinket - er der aldrig noget, der kommer/afgår til tiden mere?
Mit første indtryk af denne bystat er, at det er en utrolig stilet ("groomed") by med høje skyskrabere og snorlige veje med palmer i vejkanten. Umiddelbart synes jeg, byen har mistet en del af den asiatiske charme, som ellers har kendetegnet de andre byer, jeg har besøgt i Asien. Men det følger nok med det økonomiske opsving. Aldrig har jeg set så mange shopping malls - det slår Siam Square, for her er de over det hele!
Jeg bor i China Town og har her til aften nydt en gang dim sum. Jeg kom også til at bestille, hvad der viste sig at være en slags grød. Jeg smagte på det, men det faldt ikke lige i min smag.
I morgen vil jeg ud at se nærmere på byen.
Nå ja - grunden til jeg skriver med danske tegn er, at jeg har wireless på hotellet : )
Når man går i biografen i Thailand, viser de et billede af kongefamilien, inden filmen starter, hvor man så skal rejse sig op og lægge hånden på hjertet. Og thaierne gør det med glæde.
Jeg har undret mig over, hvorfor ca. 1/3 af thaierne havde gule polo'er på. Jeg fandt så ud af, det er fordi, det er for at ære kongen, der lige har haft 60 års jubilæum - hvilket marketing stunt! Kunne I forestille jer, at ca. hver 3. person - ung som gammel - købte en rød t-shirt med et emblem og gik rundt i det på arbejde og i skole for at fejre og ære Dr. Margrethe?!
I går tog jeg en taxa til Chatuchak Weekend Market, som ligger ca. 10 km fra Khao San området. Markedet (som måske er verdens største) består af over 15.000 stande og har dagligt 200.000 besøgende! Man kan købe alt fra teak træsmøbler, kæledyr til tøj tøj tøj! Ja, det var selvfølgelig tøjet, jeg var der for. Mit shopping-gen skriger på mig herude, hvor prisniveauet er så lavt. Jeg holdt mig dog nogenlunde i skindet og købte ind for 150 kr. De, der kender mig, vil vide, at jeg er den stolte ejer af et sted mellem 40-60 par sko. Samlingen er nu udvidet med endnu et par ; )
Til middag tog jeg flyet til Singapore. Flyet var forsinket - er der aldrig noget, der kommer/afgår til tiden mere?Mit første indtryk af denne bystat er, at det er en utrolig stilet ("groomed") by med høje skyskrabere og snorlige veje med palmer i vejkanten. Umiddelbart synes jeg, byen har mistet en del af den asiatiske charme, som ellers har kendetegnet de andre byer, jeg har besøgt i Asien. Men det følger nok med det økonomiske opsving. Aldrig har jeg set så mange shopping malls - det slår Siam Square, for her er de over det hele!

Jeg bor i China Town og har her til aften nydt en gang dim sum. Jeg kom også til at bestille, hvad der viste sig at være en slags grød. Jeg smagte på det, men det faldt ikke lige i min smag.
I morgen vil jeg ud at se nærmere på byen.
Nå ja - grunden til jeg skriver med danske tegn er, at jeg har wireless på hotellet : )
Kategorier
Mad,
Shopping,
Sightseeing,
Singapore,
Thailand
Abonner på:
Opslag (Atom)



