Takket være Air Asia har selv en fattig studerende (næsten) råd til at tage på forlænget weekend i et andet land. Air Asia er et af Sydøstasiens bud på Ryanair og har base i Kuala Lumpur. Hanoi-Kuala Lumpur ruten åbnede i oktober, og da jeg syntes, det kunne være spændende at besøge en multi-etnisk asiatisk storby, tænkte jeg, at jeg lige så godt kunne benytte mig af kun et være 3½ time væk i fly.
Med argumentet at der sikkert går mange år, før jeg igen får muligheden i tasken, drog jeg forrige weekend sydøst om til KL.
Jeg fik krydset mig turist-sightseeing liste af, men blev også klar over, hvor træt jeg er af at fare fra et sightseeing spot til det næste. Det er et luksus-problem skabt af min intensive rejsen de sidste 6 mdr, men ikke desto mindre trængte jeg til en slapper allerede efter en dags faren rundt i moderne KL.
Lørdag aften mødtes jeg med Dea, som var i sidste weekend af sit udvekslingsophold i Malaysia. Dea og venner tog mig med på homo-bar, hvilket må siges at være en ekstrem oplevelse på mange måder. Dels fordi det var en super tjekket klub, dels gik folk helt amok og dansede på podier, dels fordi Malaysia er overvejende muslimsk og man kan få pisk for at være homo! Men en sjov aften og en god påminder om, hvor billigt det er at drikke i Hanoi i forhold til (stort set) resten af verden. Det gjorde lidt ondt i pengepungen...
Søndag slappede jeg bare af og daskede rundt og plejede tømmermændene. Og så fik jeg powershoppet! Og nej, det var hverken tøj, sko eller tasker... Men bøger! Malaysia er tidligere britisk koloni, og deres bogbutikker bugnede af lækre engelsk sprogede bøger. Faktisk var en af bogbutikkerne udstyret med en helt statskundskabsafdeling, og så gik der nørd i den, og jeg fik købt en del af de "store værker", som jeg altid har tænkt, jeg burde læse : )
Om aftnen tog KL-praktikanterne mig med på fancy bar uden åben himmel med udsigt til KL tower. Ugen foriden var de + 2 andre danskere i Hanoi, så der var det vores tur til at være værter. Nu bliver det lidt indviklet; det var faktisk, da jeg var på besøg i praktikant-lejligheden i Beijing, jeg fik idéen til at kontakte KL-praktikanterne, da en af KL-praktikanterne også havde været på besøg i Beijing - og så viste det sig, at de skulle til Hanoi - og jeg til KL : ) Næsten et helt lille praktikant netværk herude i det store Asien, hvor afstandene egentlig er ret så store.
Mandag skulle jeg tilbage til Vietnam. Jeg har vænnet mig til udviklingniveauet i Vietnam, fattigdommen på gaden, de nye butikker, der skyder op, trafikkaos hver dag og relativt få, der taler engelsk. Det kan være helt omvendt kulturchok at komme hjem, efter en tur udenlands - det bliver mærkeligt at kommet tilbage til Europa om ikke så længe!
Lufthavnen ligger 101 km fra KL by - det tog ca. en time i taxa. Lufthavnen her i Hanoi ligger ca. 45 km fra byen - det tager ca. en time i taxa! Det siger lidt om infrastrukturen.
Viser opslag med etiketten Asien. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten Asien. Vis alle opslag
mandag, december 11, 2006
tirsdag, december 05, 2006
Byen med 9 millioner cykler
Efter Hong Kong eventyret tog jeg til Beijing. Ifølge Katie Melua er der 9 millioner cykler i byen - jeg ved nu ikke helt, om det passer, men cykler, det var der i hvert fald.



Flere billeder her



Flere billeder her
Kategorier
Asien,
Beijing,
Ferie,
Shopping,
Sightseeing
torsdag, november 30, 2006
Hong Kong eventyr og visum problemer
For at spare 1200 kr pr. billet fløj vi ikke direkte til Hong Kong, men til Guangzhou 3 timers kørsel derfra. Det gik som sådan fint nok - vi havde en del besvær med at finde ud af, hvilken bus vi skulle med for at komme ind til togstationen, men det lykkedes at finde en kineser, der syntes at forstå, hvor vi ville hen. Vi satte os ind og blev noget paffe over byens størrelse - vi kørte og kørte og kørte. Guangzhou ligger i en af de økonomiske special zoner, (SEZ), hvor man har givet industrien fordelagtige betingelser - resultatet er en super moderne by med 10 millioner indbyggere!
Bussen satte os af - og så stod vi dér. I en by med godt to gange Danmarks befolkning. Og sjovt nok ikke ved nogen togstation....
Vi spurgte resolut den første og den bedste kineser - som var super sød og prajede os en ikke snydende taxa. Vi satte vores lid til, at hun forstod, hvor vi ville hen, og ganske rigtigt ankom vi til en togstation.
Så langt så godt - da vi så skulle boarde toget, gik vi gennem immigration. Katrine og jeg kiggede på hinanden, da vi kom ud på den anden side - og kiggede på vores pas. Vi havde kun en gang entry til Kina, og nu var lige rejst ud?! Vi skulle jo ligesom også hjem igen?! Så Kina ville ikke have os ind igen - og Hong Kong ville kun have os et par uger (hvis det endelig skulle være)...
Under hele togturen til Hong Kong så vi overskrifterne rulle:
"4 danske ambassade trainees fanget mellem Hong Kong og Kina"
" Dumme danske praktikanter skaber politisk twist - sidder fast immigrationen i landet med to systemer"
"Kold luft mellem Danmark og Kina - 4 ambassade ansatte skaber visum ravage"
Jo, det var en hyggelig tre timers togtur. Jeg må indrømme, jeg ikke havde skænket det en tanke at "et land, to systemer"-modellen (hvorpå Hong Kong tilhører Kina) betød, at de havde selvstændigt immigrationssystem. Jeg, som plejer at læse ALT, inden jeg tager til et nyt sted og som egentlig elsker at researche nye destinationer var blevet doven og havde kun printet et par sider ud fra nettet til at læse under rejsen. Dumt, meget dumt, for der stod der selvfølgelig også, at HK har selvstændigt immigrations system!
Det mest åndsvage er, at vi bare kunne have søgt om multi-entry, da vi søgte visum ved den kinesiske ambassade i Hanoi. Men det var selvfølgelig alt for sent, og den blå kuglepensstreg over visummet markerede ikke alene at visummet var brugt, men også vores totale dumhed og uvidenhed!
Da vi ankom til Kowloon station i Hong Kong viste det sig dog, at det var meget let at få visum til Kina (meget lettere end da vi skulle have det i Hanoi). De skulle bare have vores pas, en god bunke penge, og så ville vi have et nyt visum 2 arbejdsdage senere. Fab, just fab.
Yderst lettede og en del fattigere checkede vi ind på vores slum hostel, som dog var rent og pænt. Vi gik en tur ned til havnen, hvor udsigten til Hong Kong island fuldstændig slog benene væk under os alle 4.

Dagen efter på vej ned fra Victoria Peak, udsigtspunkt på Hong Kong island, mødte vi en amerikansk diplomat, som tilbød at tage os med ud på hans lille sejlbåd på sydsiden af øen. Vi prajede en taxa og kørte de godt 30 minutter over på den anden side af øen. Det var super fedt at se en anden side af Hong Kong, som er langt mindre udviklet, meget mere hyggelig og provins agtig. Selv om bølgerne fra tid til anden blev lige høje nok (vi var trods alt ude på åbent hav), var det en sindssyg oplevelse at sejle rundt i en lille båd i det Sydkinesiske hav med udsigt til de omkringliggende øer, mens solen gik ned. Det oplever man ikke hver dag.

Ud over Victoria Peak var vi HK cultural center og se moderne dans, på havnerundfart, ude at shoppe, i botanisk have, på et lukket Stanley Marked - og ellers gik tiden bare med at nyde den fede stemning. Forresten kan man shoppe til klokken 2 om natten i nogle centre - det er virkelig en by efter min smag ; )
Bussen satte os af - og så stod vi dér. I en by med godt to gange Danmarks befolkning. Og sjovt nok ikke ved nogen togstation....
Vi spurgte resolut den første og den bedste kineser - som var super sød og prajede os en ikke snydende taxa. Vi satte vores lid til, at hun forstod, hvor vi ville hen, og ganske rigtigt ankom vi til en togstation.
Så langt så godt - da vi så skulle boarde toget, gik vi gennem immigration. Katrine og jeg kiggede på hinanden, da vi kom ud på den anden side - og kiggede på vores pas. Vi havde kun en gang entry til Kina, og nu var lige rejst ud?! Vi skulle jo ligesom også hjem igen?! Så Kina ville ikke have os ind igen - og Hong Kong ville kun have os et par uger (hvis det endelig skulle være)...
Under hele togturen til Hong Kong så vi overskrifterne rulle:
"4 danske ambassade trainees fanget mellem Hong Kong og Kina"
" Dumme danske praktikanter skaber politisk twist - sidder fast immigrationen i landet med to systemer"
"Kold luft mellem Danmark og Kina - 4 ambassade ansatte skaber visum ravage"
Jo, det var en hyggelig tre timers togtur. Jeg må indrømme, jeg ikke havde skænket det en tanke at "et land, to systemer"-modellen (hvorpå Hong Kong tilhører Kina) betød, at de havde selvstændigt immigrationssystem. Jeg, som plejer at læse ALT, inden jeg tager til et nyt sted og som egentlig elsker at researche nye destinationer var blevet doven og havde kun printet et par sider ud fra nettet til at læse under rejsen. Dumt, meget dumt, for der stod der selvfølgelig også, at HK har selvstændigt immigrations system!
Det mest åndsvage er, at vi bare kunne have søgt om multi-entry, da vi søgte visum ved den kinesiske ambassade i Hanoi. Men det var selvfølgelig alt for sent, og den blå kuglepensstreg over visummet markerede ikke alene at visummet var brugt, men også vores totale dumhed og uvidenhed!
Da vi ankom til Kowloon station i Hong Kong viste det sig dog, at det var meget let at få visum til Kina (meget lettere end da vi skulle have det i Hanoi). De skulle bare have vores pas, en god bunke penge, og så ville vi have et nyt visum 2 arbejdsdage senere. Fab, just fab.
Yderst lettede og en del fattigere checkede vi ind på vores slum hostel, som dog var rent og pænt. Vi gik en tur ned til havnen, hvor udsigten til Hong Kong island fuldstændig slog benene væk under os alle 4.

Dagen efter på vej ned fra Victoria Peak, udsigtspunkt på Hong Kong island, mødte vi en amerikansk diplomat, som tilbød at tage os med ud på hans lille sejlbåd på sydsiden af øen. Vi prajede en taxa og kørte de godt 30 minutter over på den anden side af øen. Det var super fedt at se en anden side af Hong Kong, som er langt mindre udviklet, meget mere hyggelig og provins agtig. Selv om bølgerne fra tid til anden blev lige høje nok (vi var trods alt ude på åbent hav), var det en sindssyg oplevelse at sejle rundt i en lille båd i det Sydkinesiske hav med udsigt til de omkringliggende øer, mens solen gik ned. Det oplever man ikke hver dag.

Ud over Victoria Peak var vi HK cultural center og se moderne dans, på havnerundfart, ude at shoppe, i botanisk have, på et lukket Stanley Marked - og ellers gik tiden bare med at nyde den fede stemning. Forresten kan man shoppe til klokken 2 om natten i nogle centre - det er virkelig en by efter min smag ; )
Kategorier
Asien,
Ferie,
Hong Kong,
Shopping,
Sightseeing
søndag, november 26, 2006
Ja, ja jeg ved det godt
Jeg har været sløv - bloggen har stået stille alt alt for længe.
Men, der er nu en meget god forklaring, og I kære læsere er nogen af de første i verden , som hører denne nyhed:
I'm in loooove!
Ja, det måtte jo ske på et eller andet tidspunkt. Der er nu gået et par uger siden denne helt fantastiske følelse indtog min verden. Jeg havde det egentlig lidt på fornemmelsen, det ville ske. Allerede for et par måneder siden begyndte fascinationen at indfinde sig, og langsomt men sikkert havde jeg bygget forventninger op til stævnemødet. Og jeg blev heldigvis ikke skuffet! Jeg mødte ham for første gang i egen høje person d.11 november og desværre blev det kun til tre alt for korte dage i hans selv sublime selskab. Jeg håber, at jeg snarest kan vende tilbage, måske for en længere periode. Jeg er sikker på, det her er mere end en ferieflirt.
Vild, tæmmet, moderne og konservativ på samme tid, det er næsten ikke til at forstå et en kan rumme så meget på een gang. Fuld af liv, oplevelser og historie - Helt fantastisk! Desværre må det blive et langdistance forhold, jeg ved ikke engang, hvornår jeg kan vende tilbage for at se ham. Han bor langt væk, 2 timers fly fra Hanoi. Det er så trist, så trist.
Kan I gætte, hvem det er? Nej, hvordan skulle I dog også kunne det. Jeg tror faktisk ikke, de fleste af jer (jeg kender), har mødt ham. Men jeg håber en dag at kunne introducere ham for jer, og at I bliver lige så betagede som jeg er. Men dem af jer, der kender mig godt, vil vide, at han er lige min type : )
Han hedder Hong Kong og er en x-britisk koloni, som nu tilhører Kina
; ) I'm in love....
Se billeder her
Men, der er nu en meget god forklaring, og I kære læsere er nogen af de første i verden , som hører denne nyhed:
I'm in loooove!
Ja, det måtte jo ske på et eller andet tidspunkt. Der er nu gået et par uger siden denne helt fantastiske følelse indtog min verden. Jeg havde det egentlig lidt på fornemmelsen, det ville ske. Allerede for et par måneder siden begyndte fascinationen at indfinde sig, og langsomt men sikkert havde jeg bygget forventninger op til stævnemødet. Og jeg blev heldigvis ikke skuffet! Jeg mødte ham for første gang i egen høje person d.11 november og desværre blev det kun til tre alt for korte dage i hans selv sublime selskab. Jeg håber, at jeg snarest kan vende tilbage, måske for en længere periode. Jeg er sikker på, det her er mere end en ferieflirt.
Vild, tæmmet, moderne og konservativ på samme tid, det er næsten ikke til at forstå et en kan rumme så meget på een gang. Fuld af liv, oplevelser og historie - Helt fantastisk! Desværre må det blive et langdistance forhold, jeg ved ikke engang, hvornår jeg kan vende tilbage for at se ham. Han bor langt væk, 2 timers fly fra Hanoi. Det er så trist, så trist.
Kan I gætte, hvem det er? Nej, hvordan skulle I dog også kunne det. Jeg tror faktisk ikke, de fleste af jer (jeg kender), har mødt ham. Men jeg håber en dag at kunne introducere ham for jer, og at I bliver lige så betagede som jeg er. Men dem af jer, der kender mig godt, vil vide, at han er lige min type : )
Han hedder Hong Kong og er en x-britisk koloni, som nu tilhører Kina
; ) I'm in love....
Se billeder her
tirsdag, oktober 31, 2006
Den mørke side... - eller en af dem
Denne blog har knap 20 læsere i gennemsnit om dagen. Min engelske ligger lige i hælene med godt 15 individuelle klik pr. dag.
Nogle gange er det lidt underligt at tænke på, at folk, jeg ikke kender, læser det, jeg skriver her. Begge blogs var oprindeligt tænkt som en erstatning for de meter-lange fællesmails, jeg ellers har sendt hjem, når jeg har været ude i den store verden. Der er formentlig alligevel ingen udover min mor, der læser dem, og så kan man sætte billeder og andet gejl på bloggen. Det gør det hele lidt mere læseligt-spiseligt.
Som antallet af læsere er steget, er bloggen også blevet en anelse mere upersonlig. Detaljerne om mine op- og nedture, mit arbejde og min hverdag generelt, forsøger jeg at holde på et minimum. I stedet er det blevet til en slags oplevelses rejse-dagbog. Der er dog nogle emner, jeg har holdt mig langt fra.
Indtil nu.
Det at være dansk-koreansk pige med et udseende tæt op af det vietnamesiske har de sidste tre måneder ført til nogle oplevelser, der næppe kan klassificeres som positive.
Vietnam er utroligt gammeldags på mange områder, og udover ambassaden har en dresscode, er der meget tøj, der er helt normalt hjemme, som herude bliver betragtet som "billigt". Jeg forsøger at klæde mig respektabelt, men nogle gange er det bare ikke nok. Good girls går ikke i byen; ergo er man ikke god, hvis man går i byen.
Det har blandt andet resulteret i nogle lidt for kærlige taxa-chauffører og xe-om drivere, og det må alt andet lige siges at være ubehageligt at blive forsøgt befamlet, mens man bare forsøger at komme sikkert hjem fra en nat i byen. Desværre har det ikke "kun" været de vietnamesiske mænd, der har haft lange fingre.
Første gang vi var i byen på Hanois meste populære sted efter kl. 1, var der en mildest talt fed mand på omkring halvtreds, der forsøgte at rage på mig uden så meget som at have sagt goddag. Jeg skubbede ham væk og bad ham om at skride, hvorefter han gik hen til den næste asiatiske pige og gjorde det samme. Til min store forfærdelse lod hun ham gøre det.
Jeg er af en ambassade-ansat blevet fortalt en historie, om en tidligere ambassade-ansat, der i nattelivet tog fejl af en praktikant fra ambassaden, der var af vietnamesisk oprindelse og en luder. Tog fejl som i: Asistisk pige, der henvender sig i byen = til salg.
Mine oplevelser, betragtninger i forhold til asiastiske piger og "hvide mænd" har jeg selvfølgelig delt med min omgangskreds herude, og en af mine veninder kaldte mændene, der kommer herud for at finde lidt "sjov" eller en kone "rejects of Europe". En anden blogger benævnte den amerikanske udgave af slagsen "Losers Back Home".
Læg mærke til, at jeg ikke henviser til alle mænd, der slår sig ned i Asien end sige tager på ferie her, men mænd, der kommer her med ovenstående formål.
Vietnamesiske piger er efter min mening utroligt kønne -i hvert fald mange af dem. De har fine delikate træk, og mange af dem er opdraget til at blive "gode koner", idet ligestilling vist kun eksisterer på papir. Ja, jeg forstår godt, hvorfor det lyder attraktivt, og hvorfor man rejser det halve af jorden rundt for at finde den kærlighed, kun penge kan købe. Især hvis man tilhører en gruppe, som samfundet derhjemme har svært ved at acceptere eller omvendt. Og i nogle tilfælde skal jeg da ikke udelukke, at det ender med et lykkeligt ægteskab med gensidig respekt og forståelse.
Hvorfor kvinderne gør det, er der vel ikke så meget videnskab i. Det er en vej ud af fattigdom. Sex-industrien er blomstrende her i landet, og det forlyder, at der eksisterer steder, hvor op til 500 kvinder er linet op klar til udvægelse.
Hvad jeg så bræger over? Min forargelse går i høj grad på mændenes manglende respekt for (asiatiske) kvinder generelt. Det er (åbenbart) muligt, at en fuld mand ikke kan se forskel på mig og én, der er til salg, men at man finder ud ved bare at rage sig frem, er simpelthen respektløs og viser i den grad, hvilken tilgang man har til asiatiske kvinders værd. Jeg har svært ved at forestille mig, at man med sådan en holdning kan komme langt i et såkaldt normalt forhold. Jeg synes, det er direkte ulækkert, og jeg grimmer mig over den del af den vestlige kultur, der har fostret mænd af den kaliber. Den del, som vel i samarbejde med de fattigdomsprægede områder af den asiatiske verdensdel, har skabt et forvrænget billede af en verden, hvor asiatiske kvinder kan købes for en slik og respekt ligger i pengepungen.
Derfor kan jeg ikke undgå at tænke, om det nu er kærlighed, når jeg ser en hvid mand og en asiastisk kvinde gå hånd i hånd og tale sammen på gebrokkent engelsk. Dette scenarium gælder for øvrigt ikke kun Vietnam.
Og så tænker jeg; Gad vide om andre tænker det samme, hvis de ser mig med en hvid mand?
Nogle gange er det lidt underligt at tænke på, at folk, jeg ikke kender, læser det, jeg skriver her. Begge blogs var oprindeligt tænkt som en erstatning for de meter-lange fællesmails, jeg ellers har sendt hjem, når jeg har været ude i den store verden. Der er formentlig alligevel ingen udover min mor, der læser dem, og så kan man sætte billeder og andet gejl på bloggen. Det gør det hele lidt mere læseligt-spiseligt.
Som antallet af læsere er steget, er bloggen også blevet en anelse mere upersonlig. Detaljerne om mine op- og nedture, mit arbejde og min hverdag generelt, forsøger jeg at holde på et minimum. I stedet er det blevet til en slags oplevelses rejse-dagbog. Der er dog nogle emner, jeg har holdt mig langt fra.
Indtil nu.
Det at være dansk-koreansk pige med et udseende tæt op af det vietnamesiske har de sidste tre måneder ført til nogle oplevelser, der næppe kan klassificeres som positive.
Vietnam er utroligt gammeldags på mange områder, og udover ambassaden har en dresscode, er der meget tøj, der er helt normalt hjemme, som herude bliver betragtet som "billigt". Jeg forsøger at klæde mig respektabelt, men nogle gange er det bare ikke nok. Good girls går ikke i byen; ergo er man ikke god, hvis man går i byen.
Det har blandt andet resulteret i nogle lidt for kærlige taxa-chauffører og xe-om drivere, og det må alt andet lige siges at være ubehageligt at blive forsøgt befamlet, mens man bare forsøger at komme sikkert hjem fra en nat i byen. Desværre har det ikke "kun" været de vietnamesiske mænd, der har haft lange fingre.
Første gang vi var i byen på Hanois meste populære sted efter kl. 1, var der en mildest talt fed mand på omkring halvtreds, der forsøgte at rage på mig uden så meget som at have sagt goddag. Jeg skubbede ham væk og bad ham om at skride, hvorefter han gik hen til den næste asiatiske pige og gjorde det samme. Til min store forfærdelse lod hun ham gøre det.
Jeg er af en ambassade-ansat blevet fortalt en historie, om en tidligere ambassade-ansat, der i nattelivet tog fejl af en praktikant fra ambassaden, der var af vietnamesisk oprindelse og en luder. Tog fejl som i: Asistisk pige, der henvender sig i byen = til salg.
Mine oplevelser, betragtninger i forhold til asiastiske piger og "hvide mænd" har jeg selvfølgelig delt med min omgangskreds herude, og en af mine veninder kaldte mændene, der kommer herud for at finde lidt "sjov" eller en kone "rejects of Europe". En anden blogger benævnte den amerikanske udgave af slagsen "Losers Back Home".
Læg mærke til, at jeg ikke henviser til alle mænd, der slår sig ned i Asien end sige tager på ferie her, men mænd, der kommer her med ovenstående formål.
Vietnamesiske piger er efter min mening utroligt kønne -i hvert fald mange af dem. De har fine delikate træk, og mange af dem er opdraget til at blive "gode koner", idet ligestilling vist kun eksisterer på papir. Ja, jeg forstår godt, hvorfor det lyder attraktivt, og hvorfor man rejser det halve af jorden rundt for at finde den kærlighed, kun penge kan købe. Især hvis man tilhører en gruppe, som samfundet derhjemme har svært ved at acceptere eller omvendt. Og i nogle tilfælde skal jeg da ikke udelukke, at det ender med et lykkeligt ægteskab med gensidig respekt og forståelse.
Hvorfor kvinderne gør det, er der vel ikke så meget videnskab i. Det er en vej ud af fattigdom. Sex-industrien er blomstrende her i landet, og det forlyder, at der eksisterer steder, hvor op til 500 kvinder er linet op klar til udvægelse.
Hvad jeg så bræger over? Min forargelse går i høj grad på mændenes manglende respekt for (asiatiske) kvinder generelt. Det er (åbenbart) muligt, at en fuld mand ikke kan se forskel på mig og én, der er til salg, men at man finder ud ved bare at rage sig frem, er simpelthen respektløs og viser i den grad, hvilken tilgang man har til asiatiske kvinders værd. Jeg har svært ved at forestille mig, at man med sådan en holdning kan komme langt i et såkaldt normalt forhold. Jeg synes, det er direkte ulækkert, og jeg grimmer mig over den del af den vestlige kultur, der har fostret mænd af den kaliber. Den del, som vel i samarbejde med de fattigdomsprægede områder af den asiatiske verdensdel, har skabt et forvrænget billede af en verden, hvor asiatiske kvinder kan købes for en slik og respekt ligger i pengepungen.
Derfor kan jeg ikke undgå at tænke, om det nu er kærlighed, når jeg ser en hvid mand og en asiastisk kvinde gå hånd i hånd og tale sammen på gebrokkent engelsk. Dette scenarium gælder for øvrigt ikke kun Vietnam.
Og så tænker jeg; Gad vide om andre tænker det samme, hvis de ser mig med en hvid mand?
onsdag, oktober 25, 2006
Royalister II
Jeg har tidligere skrevet om, hvor store royalister thaierne er. Se evt. her.
På vej tilbage til Bangkok fra Tiger Temple i Kanchanaburi opdagede min far, at der ingen trafik var i modsatte side af den 2x3 sporede motorvej. Langs vejen ved hver udkørsel stod soldater, og biler og andre køretøjer var gennet ud til siden. Sådan var scenariet i flere kilometer - yderst mærkeligt!
Efter godt 10 minutter kom en karavane politibiler med blink, ca 20 mercer'ere, 2 bleg-gule limo'er (selvfølgelig var de gule) og vist nok også nogle BMW'ere fræsende forbi i hæsblæsende fart - og soldaterne langs vejkanten gjorde honør. Det var sq kongen. Selveste kongen, idolet over alle idoler!
Resten af vejen tilbage til storbyen undrede vi også vældigt over, hvor langt kongen skulle - han bor i Hua Hin nogle timers kørsel fra Bangkok, og hvis vejen skulle ryddes hele vejen og soldater opstilles ved hver en lille udkørsel, kunne en smuttur til Bangkok godt blive en større organisatorisk affærre for politi og militær!
For øvrigt kunne man på ingen måde mærke, at Thailand et par uger forinden havde gennem gået endnu et militær kup. Der var ingen tanks (det havde jeg ellers lidt håbet, så jeg kunne forevige det med digi-cam) eller soldater i gaderne.
Jeg snakkede lidt med to af de mange taxachauffører, som vi kørte med i løbet af ferien. Den ene syntes, det var ærgeligt, Thaksin var blevet væltet, den anden var glad for det. Begge syntes de dog at have affundet sig med situationen og indstillingen var noget i stil med "livet går videre uanset hvem, der sidder på magten".
På vej tilbage til Bangkok fra Tiger Temple i Kanchanaburi opdagede min far, at der ingen trafik var i modsatte side af den 2x3 sporede motorvej. Langs vejen ved hver udkørsel stod soldater, og biler og andre køretøjer var gennet ud til siden. Sådan var scenariet i flere kilometer - yderst mærkeligt!
Efter godt 10 minutter kom en karavane politibiler med blink, ca 20 mercer'ere, 2 bleg-gule limo'er (selvfølgelig var de gule) og vist nok også nogle BMW'ere fræsende forbi i hæsblæsende fart - og soldaterne langs vejkanten gjorde honør. Det var sq kongen. Selveste kongen, idolet over alle idoler!
Resten af vejen tilbage til storbyen undrede vi også vældigt over, hvor langt kongen skulle - han bor i Hua Hin nogle timers kørsel fra Bangkok, og hvis vejen skulle ryddes hele vejen og soldater opstilles ved hver en lille udkørsel, kunne en smuttur til Bangkok godt blive en større organisatorisk affærre for politi og militær!
For øvrigt kunne man på ingen måde mærke, at Thailand et par uger forinden havde gennem gået endnu et militær kup. Der var ingen tanks (det havde jeg ellers lidt håbet, så jeg kunne forevige det med digi-cam) eller soldater i gaderne.
Jeg snakkede lidt med to af de mange taxachauffører, som vi kørte med i løbet af ferien. Den ene syntes, det var ærgeligt, Thaksin var blevet væltet, den anden var glad for det. Begge syntes de dog at have affundet sig med situationen og indstillingen var noget i stil med "livet går videre uanset hvem, der sidder på magten".
tirsdag, oktober 24, 2006
Ferie billeder
Min familie har lige været på besøg, og vi tilbragte 5 dage af vores ferie i Thailand. Læs evt. mere på min engelske blog og se billeder her
lørdag, juli 22, 2006
Fra den anden side af kloden
Efter en nogenlunde smertefri rejse, naaede jeg i morges kl. 00.45 dansk tid frem til Bangkok lufthavn. Selve flyveturen tog 10 timer og 15 minutter. Det var nu ikke helt samme luksus, som sidst jeg floej oest over. Dengang havde alle deres egen personlige skaerm med spil, film og tv-serier i saedet foran. Denne gang maette vi noejes med en faelles skaerm tre raekker fremme. Jeg fik dog kvaernet en bog paa knap 500 sider og set Ice Age 2. Foran sad desuden to meget underholdende svenske boern paa 3 og 5, der delte deres vingummimoenter med mig - saa tiden gik relativt hurtigt.
Normalt kan det foeles som at blive ramt at en mur, naar man traeder ud af flyets toerre luft og ind i varmen - men efter 3 ugers hedeboelge i Europa var varmen ikke det store problem
De, der maatte foelge med i Per Flyngs gennemgang af luftfugtighedens betydning for varmen paa TV2-vejret, vil vide, at jo hoejere luftfugtigheden er, jo varmere foeles det, og des mere sveder man, da fugten ikke kan transporteres vaek fra kroppen. Her i Sydoestasien naermer luftfugtigheden sig 100 procent, hvilket betyder at 30 grader reelt foeles som 37 grader. Saa det jeg har haft svaerest ved i dag har vaeret en konstant fornemmelse at vaere svedig. Men det skal jeg nok bare vaenne mig til :)
Da jeg efter godt en times venten kunne checke ind paa hotellet, sov jeg en 4 timer. Saa tog jeg den foerste og bedste taxa til Siam Square - det gigantiske shoppingomraade i Bangkok med center efter center. Jeg spiste en gang sushi og begyndte at shoppe. Jeg kunne gaa amok, men jeg har allerede en fyldt rygsaek, saa det er begraenset, hvad jeg kan tillade mig. Priserne er i bund, og onesize passer mig!
Derefter tog jeg en tuk-tuk til China Town og gik lidt rundt. Jeg endte paa Khao San Road i naerheden af, hvor mit hotel ligger.
Khao San Road er backpacker heaven - saelgere, gademad, internet cafeer, hoteller og rejsebureaus paa en kort straekning. Overvaeldende og alligevel ret trygt, da turisterne samles her. Efter at have vadet rundt i omraadet nogle timer, meldte sulten sig. Jeg koebte et kyllingespyd (pris 1,5 kr) hos en gadesaelger, inden jeg fandt en lille "restaurant". Jeg fik en cola (1,5 kr), suppe med rejer - tom yum (9 kr) og en gang massaman karry med kylling og ris (8,5 kr). Til sen dessert har jeg faaet frisklavet pandekage med banan og chokolade (3 kr) og en frugt smoothie med passionsfrugt og appelsin (3 kr).
Jeg bliver som altid spurgt til min oprindelse af ivrige saelgere. Mit asiatiske udseende, det danske svar og den lettere irske accent forvirrer. Jeg har vaeret turen igennem foer, jeg smiler, svarer og gaar videre. Apropos tidligere tur, maa jeg indroemme, jeg er glad for, det ikke er mig, der er backpacker i denne omgang. Den omflakkende tilvaerelse med oplevelser paa snor er spaendende, men ogsaa udmattende, og jeg er ganske tilfreds med kun at have 2x2 dage som "rigtig" turist, inden jeg flyver til min nye by, Hanoi.
Moerket saenker sig med lynest hast, og kl. 19.00 er det sort som kul.
Bangkok vaagner ved moerkets frembrud. Temperaturen falder til under 30 grader - og saa kommer gadesaelgere, gadekoekkener, og improviserede butikker frem og saetter deres boder op - folk sidder ved smaa plastikborde og indtager de maerkeligste retter. Gaderne er fyldt med smaa vogne, hvorfra der saelges alt fra ristede skorpioner til friskskaaret frugt. Der er en duft af citrongraes, grillet koed og - ja, kloak. Men det hoerer sig med. Frem dukker ogsaa de saakaldte ladyboys, hvis eksistens, jeg havde glemt. Maend, der ligner og klaeder sig som damer - kun stemmen og maaske den lidt mere maskuline krop afsloerer dem.
Byen er hektisk og levende. Trafikken koerer i nogle omraader i 2x6 spor. Det er mest biler, motorcykler og tuk-tuk'er. Trafikken glider ikke - den raeser derudaf! For mig synes den lovloes og overgeaeret - men det er tempoet, og jeg skal nok bare ud af sommerferie-dvalen og op paa maerkerne igen.
I morgen venter en ny dag, hvor Bangkoks 9 millioner indbyggere+ turister atter vaagner op til daad - jeg inklusiv : )
Normalt kan det foeles som at blive ramt at en mur, naar man traeder ud af flyets toerre luft og ind i varmen - men efter 3 ugers hedeboelge i Europa var varmen ikke det store problem
De, der maatte foelge med i Per Flyngs gennemgang af luftfugtighedens betydning for varmen paa TV2-vejret, vil vide, at jo hoejere luftfugtigheden er, jo varmere foeles det, og des mere sveder man, da fugten ikke kan transporteres vaek fra kroppen. Her i Sydoestasien naermer luftfugtigheden sig 100 procent, hvilket betyder at 30 grader reelt foeles som 37 grader. Saa det jeg har haft svaerest ved i dag har vaeret en konstant fornemmelse at vaere svedig. Men det skal jeg nok bare vaenne mig til :)
Da jeg efter godt en times venten kunne checke ind paa hotellet, sov jeg en 4 timer. Saa tog jeg den foerste og bedste taxa til Siam Square - det gigantiske shoppingomraade i Bangkok med center efter center. Jeg spiste en gang sushi og begyndte at shoppe. Jeg kunne gaa amok, men jeg har allerede en fyldt rygsaek, saa det er begraenset, hvad jeg kan tillade mig. Priserne er i bund, og onesize passer mig!
Derefter tog jeg en tuk-tuk til China Town og gik lidt rundt. Jeg endte paa Khao San Road i naerheden af, hvor mit hotel ligger.
Khao San Road er backpacker heaven - saelgere, gademad, internet cafeer, hoteller og rejsebureaus paa en kort straekning. Overvaeldende og alligevel ret trygt, da turisterne samles her. Efter at have vadet rundt i omraadet nogle timer, meldte sulten sig. Jeg koebte et kyllingespyd (pris 1,5 kr) hos en gadesaelger, inden jeg fandt en lille "restaurant". Jeg fik en cola (1,5 kr), suppe med rejer - tom yum (9 kr) og en gang massaman karry med kylling og ris (8,5 kr). Til sen dessert har jeg faaet frisklavet pandekage med banan og chokolade (3 kr) og en frugt smoothie med passionsfrugt og appelsin (3 kr).Jeg bliver som altid spurgt til min oprindelse af ivrige saelgere. Mit asiatiske udseende, det danske svar og den lettere irske accent forvirrer. Jeg har vaeret turen igennem foer, jeg smiler, svarer og gaar videre. Apropos tidligere tur, maa jeg indroemme, jeg er glad for, det ikke er mig, der er backpacker i denne omgang. Den omflakkende tilvaerelse med oplevelser paa snor er spaendende, men ogsaa udmattende, og jeg er ganske tilfreds med kun at have 2x2 dage som "rigtig" turist, inden jeg flyver til min nye by, Hanoi.
Moerket saenker sig med lynest hast, og kl. 19.00 er det sort som kul.
Bangkok vaagner ved moerkets frembrud. Temperaturen falder til under 30 grader - og saa kommer gadesaelgere, gadekoekkener, og improviserede butikker frem og saetter deres boder op - folk sidder ved smaa plastikborde og indtager de maerkeligste retter. Gaderne er fyldt med smaa vogne, hvorfra der saelges alt fra ristede skorpioner til friskskaaret frugt. Der er en duft af citrongraes, grillet koed og - ja, kloak. Men det hoerer sig med. Frem dukker ogsaa de saakaldte ladyboys, hvis eksistens, jeg havde glemt. Maend, der ligner og klaeder sig som damer - kun stemmen og maaske den lidt mere maskuline krop afsloerer dem.
Byen er hektisk og levende. Trafikken koerer i nogle omraader i 2x6 spor. Det er mest biler, motorcykler og tuk-tuk'er. Trafikken glider ikke - den raeser derudaf! For mig synes den lovloes og overgeaeret - men det er tempoet, og jeg skal nok bare ud af sommerferie-dvalen og op paa maerkerne igen.
I morgen venter en ny dag, hvor Bangkoks 9 millioner indbyggere+ turister atter vaagner op til daad - jeg inklusiv : )
Kategorier
Asien,
Bangkok,
Mad,
Sightseeing,
Thailand
onsdag, juni 14, 2006
Aflyst fly
Forleden fik jeg en mail fra Tiger Airways - pga. stigende efterspørgsel på deres andre ruter, har de aflyst mit fly til Hanoi. Det næste fly er først to dage efter.
Så nu har jeg booket en billlet tilbage til Bangkok og derfra til Hanoi til d.26. Det er sq lidt trælst - jeg får en del ventetid i Bangkok og må bruge en hel dag på at rejse, frem for et par timer.
Nå, men der er også gode nyheder :)
Min bacheloropgave ligger på stuebordet i 3 eksemplarer af 33 sider á 10.000 ord, helt præcist. I morgen starter min sommerferie - er der virkelig gået endnu et år?! Synes tiden flyver af sted. Det er tre år siden, jeg sidst var i Asien, tre år siden jeg flyttede til Århus, tre år siden jeg startede på statskundskab. Det forekommer helt urealistisk, når man stiller det sådan op.
Bachelor-karakteren offentliggøres på opslagstavlen på uni d.1 august. Dagen, hvor jeg officielt starter mit praktik forløb i Hanoi. Der går nok endnu et par uger, før jeg kan se karakteren på nettet.
Lejligheden er blevet lejet ud til et norsk par. Jeg lader alle møbler undtagen min seng stå og er så småt begyndt at pakke min reol ned i flyttekasser. Det er en mærkelig fornemmelse at pakke mit liv ned endnu engang.
Og så er jeg blevet sikkerhedsgodkendt, hvilket vist vil sige, at jeg ikke er en trussel mod den danske stat og derfor gerne må komme i praktik hos UM. Jeg har fået forhåndsgodkendt opholdet hos Studienævnet på statskundskab - det skulle gøre det lettere at få merit for de 2 samfundsfaglige fag, som jeg forhåbentlig kan få overført for praktikken.
Så det meste papir-mæssige arbejde er efterhånden faldet på plads. Når jeg kommer hjem fra London i næste uge, skal jeg sende mit pas til visering via UM, og så får jeg forhåbentlig arbejdsvisum, så jeg rent faktisk har lov til at arbejde i Vietnam.
Til sidst et par sommerbilleder taget med mobilen. Uniparken tager sig ret godt ud om sommeren.
Så nu har jeg booket en billlet tilbage til Bangkok og derfra til Hanoi til d.26. Det er sq lidt trælst - jeg får en del ventetid i Bangkok og må bruge en hel dag på at rejse, frem for et par timer.
Nå, men der er også gode nyheder :)
Min bacheloropgave ligger på stuebordet i 3 eksemplarer af 33 sider á 10.000 ord, helt præcist. I morgen starter min sommerferie - er der virkelig gået endnu et år?! Synes tiden flyver af sted. Det er tre år siden, jeg sidst var i Asien, tre år siden jeg flyttede til Århus, tre år siden jeg startede på statskundskab. Det forekommer helt urealistisk, når man stiller det sådan op.
Bachelor-karakteren offentliggøres på opslagstavlen på uni d.1 august. Dagen, hvor jeg officielt starter mit praktik forløb i Hanoi. Der går nok endnu et par uger, før jeg kan se karakteren på nettet.
Lejligheden er blevet lejet ud til et norsk par. Jeg lader alle møbler undtagen min seng stå og er så småt begyndt at pakke min reol ned i flyttekasser. Det er en mærkelig fornemmelse at pakke mit liv ned endnu engang.
Og så er jeg blevet sikkerhedsgodkendt, hvilket vist vil sige, at jeg ikke er en trussel mod den danske stat og derfor gerne må komme i praktik hos UM. Jeg har fået forhåndsgodkendt opholdet hos Studienævnet på statskundskab - det skulle gøre det lettere at få merit for de 2 samfundsfaglige fag, som jeg forhåbentlig kan få overført for praktikken.
Så det meste papir-mæssige arbejde er efterhånden faldet på plads. Når jeg kommer hjem fra London i næste uge, skal jeg sende mit pas til visering via UM, og så får jeg forhåbentlig arbejdsvisum, så jeg rent faktisk har lov til at arbejde i Vietnam.
Til sidst et par sommerbilleder taget med mobilen. Uniparken tager sig ret godt ud om sommeren.onsdag, april 12, 2006
Food blogs
Som en del af forberedelsen til mit asiatiske eventyr er jeg begyndt at læse "food blogs", hvor almindelige mennesker beskriver deres madoplevelser (det er også en udemærket overspringshandling, når man burde læse til sin bacheloropgave).
Det lyder måske lidt sært, men jeg har altid elsket at læse anmeldelser af maden på restauranter og caféer, men det her er på en eller anden måde mere autentisk. De er typisk skrevet af expats.
Glæder mig super meget til selv at prøve en masse forskelligt mad derude.
Jeg smider nogle links ind under "Andre blogs".
Ellers intet nyt omkring praktik.
Det lyder måske lidt sært, men jeg har altid elsket at læse anmeldelser af maden på restauranter og caféer, men det her er på en eller anden måde mere autentisk. De er typisk skrevet af expats.
Glæder mig super meget til selv at prøve en masse forskelligt mad derude.
Jeg smider nogle links ind under "Andre blogs".
Ellers intet nyt omkring praktik.
Abonner på:
Opslag (Atom)




