I weekenden var jeg til sommerfest på uni - sidste fest indtil februar! Og lørdag holdt Pernille & Fiona 2x28 års fødselsdagsdag - så her følger lidt fest billeder.
onsdag, juni 28, 2006
tirsdag, juni 27, 2006
Sig nærmer tiden....
Efter 4 forrygende dyre shopping dage i London, en sidste PF-fest, et garden party, brunch på Cross og en dag med 38,5 i feber er de sidste forberedelser så småt ved at falde i hak.
Jeg har indsendt mit pas til visering, så håber jeg bare den vietnamesiske ambassade, vil give mig arbejdsvisum, så jeg rent faktisk har lov til at arbejde på ambassaden.
I går (med 38,5 i feber) fik jeg den sidste hep B vaccination - så nu skulle jeg være sikret mod de fleste sygdomme. I dag har jeg været til tandlæge for første gang i 4,5 år (ja, det er lidt flovt), men jeg har "fine tænder" og 0 huller!
Jeg har været på apotektet og kunne næsten starte mit eget illegale medicin-salg, da jeg har købt mig til et helt lager til et halvt års forbrug af diverse præparater.
Der er blevet meldt flytning til folkeregisteret, så pr. 21/7-2006 er jeg officielt udenlandsdansker. Eftersom mine ophold i Grækenland og Irland ikke oversteg 5 mdr, havde jeg stadig adresse hos mine forældre, hvilket vist var helt lovligt, men hva' fa'n - det gik : )
Jeg har bestilt en sindssyg dyr rejseforsikring, men da man på ingen måde er dækket som praktikant uden diplomat-status er det ret vigtigt at sikre sig på bedst tænkelige måde.
Så min "to-do-liste"er efterhånden tyndet voldsomt ud. De første flyttekasser er allerede i Esbjerg, og de sidste står på gulvet og venter på at blive fyldt.
Min engelske blog får væsentlig mere opmærksomhed end den danske - faktisk er jeg oppe på 10 besøg om dagen, hvilket jeg synes er ret meget, taget i betragtning af jeg endnu ikke er taget af sted. Det er vist mest andre expats og folk med tilknytning til Vietnam, der kigger ind.
Som afrejsen nærmer sig har jeg sværere og sværere ved at forstå, at jeg skal bo dér
- omme på den anden side af jorden i et hus med tjenestepige - i en by med 3,5 millioner indbyggere, hvor motorcyklen er det foretrukne transportmiddel, hvor nuddelsuppe spises til morgenmad, og hvor 1/3 af børnene er underernærede.
Resten af ugen skal bruges til at pakke lidt, gøre hovedrent, sige farvel til nogle mennesker, og så regner jeg med at tage en tur til mine forældres sommerhus i løbet af weekenden og et par dage frem...
Jeg har indsendt mit pas til visering, så håber jeg bare den vietnamesiske ambassade, vil give mig arbejdsvisum, så jeg rent faktisk har lov til at arbejde på ambassaden.
I går (med 38,5 i feber) fik jeg den sidste hep B vaccination - så nu skulle jeg være sikret mod de fleste sygdomme. I dag har jeg været til tandlæge for første gang i 4,5 år (ja, det er lidt flovt), men jeg har "fine tænder" og 0 huller!
Jeg har været på apotektet og kunne næsten starte mit eget illegale medicin-salg, da jeg har købt mig til et helt lager til et halvt års forbrug af diverse præparater.
Der er blevet meldt flytning til folkeregisteret, så pr. 21/7-2006 er jeg officielt udenlandsdansker. Eftersom mine ophold i Grækenland og Irland ikke oversteg 5 mdr, havde jeg stadig adresse hos mine forældre, hvilket vist var helt lovligt, men hva' fa'n - det gik : )
Jeg har bestilt en sindssyg dyr rejseforsikring, men da man på ingen måde er dækket som praktikant uden diplomat-status er det ret vigtigt at sikre sig på bedst tænkelige måde.
Så min "to-do-liste"er efterhånden tyndet voldsomt ud. De første flyttekasser er allerede i Esbjerg, og de sidste står på gulvet og venter på at blive fyldt.
Min engelske blog får væsentlig mere opmærksomhed end den danske - faktisk er jeg oppe på 10 besøg om dagen, hvilket jeg synes er ret meget, taget i betragtning af jeg endnu ikke er taget af sted. Det er vist mest andre expats og folk med tilknytning til Vietnam, der kigger ind.
Som afrejsen nærmer sig har jeg sværere og sværere ved at forstå, at jeg skal bo dér
- omme på den anden side af jorden i et hus med tjenestepige - i en by med 3,5 millioner indbyggere, hvor motorcyklen er det foretrukne transportmiddel, hvor nuddelsuppe spises til morgenmad, og hvor 1/3 af børnene er underernærede.
Resten af ugen skal bruges til at pakke lidt, gøre hovedrent, sige farvel til nogle mennesker, og så regner jeg med at tage en tur til mine forældres sommerhus i løbet af weekenden og et par dage frem...
søndag, juni 25, 2006
Mozilla Firefox eller IE?
Jeg har opdaget at bloggen ikke vises korrekt i IE - det er som om sidebaren bliver forskudt. Jeg ved ikke, hvad dette skyldes. Da problemet tilsyneladende ikke opstår i Mozilla, anbefaler jeg at bruge den browser i stedet.
lørdag, juni 17, 2006
Sommerferie!
onsdag, juni 14, 2006
Aflyst fly
Forleden fik jeg en mail fra Tiger Airways - pga. stigende efterspørgsel på deres andre ruter, har de aflyst mit fly til Hanoi. Det næste fly er først to dage efter.
Så nu har jeg booket en billlet tilbage til Bangkok og derfra til Hanoi til d.26. Det er sq lidt trælst - jeg får en del ventetid i Bangkok og må bruge en hel dag på at rejse, frem for et par timer.
Nå, men der er også gode nyheder :)
Min bacheloropgave ligger på stuebordet i 3 eksemplarer af 33 sider á 10.000 ord, helt præcist. I morgen starter min sommerferie - er der virkelig gået endnu et år?! Synes tiden flyver af sted. Det er tre år siden, jeg sidst var i Asien, tre år siden jeg flyttede til Århus, tre år siden jeg startede på statskundskab. Det forekommer helt urealistisk, når man stiller det sådan op.
Bachelor-karakteren offentliggøres på opslagstavlen på uni d.1 august. Dagen, hvor jeg officielt starter mit praktik forløb i Hanoi. Der går nok endnu et par uger, før jeg kan se karakteren på nettet.
Lejligheden er blevet lejet ud til et norsk par. Jeg lader alle møbler undtagen min seng stå og er så småt begyndt at pakke min reol ned i flyttekasser. Det er en mærkelig fornemmelse at pakke mit liv ned endnu engang.
Og så er jeg blevet sikkerhedsgodkendt, hvilket vist vil sige, at jeg ikke er en trussel mod den danske stat og derfor gerne må komme i praktik hos UM. Jeg har fået forhåndsgodkendt opholdet hos Studienævnet på statskundskab - det skulle gøre det lettere at få merit for de 2 samfundsfaglige fag, som jeg forhåbentlig kan få overført for praktikken.
Så det meste papir-mæssige arbejde er efterhånden faldet på plads. Når jeg kommer hjem fra London i næste uge, skal jeg sende mit pas til visering via UM, og så får jeg forhåbentlig arbejdsvisum, så jeg rent faktisk har lov til at arbejde i Vietnam.
Til sidst et par sommerbilleder taget med mobilen. Uniparken tager sig ret godt ud om sommeren.
Så nu har jeg booket en billlet tilbage til Bangkok og derfra til Hanoi til d.26. Det er sq lidt trælst - jeg får en del ventetid i Bangkok og må bruge en hel dag på at rejse, frem for et par timer.
Nå, men der er også gode nyheder :)
Min bacheloropgave ligger på stuebordet i 3 eksemplarer af 33 sider á 10.000 ord, helt præcist. I morgen starter min sommerferie - er der virkelig gået endnu et år?! Synes tiden flyver af sted. Det er tre år siden, jeg sidst var i Asien, tre år siden jeg flyttede til Århus, tre år siden jeg startede på statskundskab. Det forekommer helt urealistisk, når man stiller det sådan op.
Bachelor-karakteren offentliggøres på opslagstavlen på uni d.1 august. Dagen, hvor jeg officielt starter mit praktik forløb i Hanoi. Der går nok endnu et par uger, før jeg kan se karakteren på nettet.
Lejligheden er blevet lejet ud til et norsk par. Jeg lader alle møbler undtagen min seng stå og er så småt begyndt at pakke min reol ned i flyttekasser. Det er en mærkelig fornemmelse at pakke mit liv ned endnu engang.
Og så er jeg blevet sikkerhedsgodkendt, hvilket vist vil sige, at jeg ikke er en trussel mod den danske stat og derfor gerne må komme i praktik hos UM. Jeg har fået forhåndsgodkendt opholdet hos Studienævnet på statskundskab - det skulle gøre det lettere at få merit for de 2 samfundsfaglige fag, som jeg forhåbentlig kan få overført for praktikken.
Så det meste papir-mæssige arbejde er efterhånden faldet på plads. Når jeg kommer hjem fra London i næste uge, skal jeg sende mit pas til visering via UM, og så får jeg forhåbentlig arbejdsvisum, så jeg rent faktisk har lov til at arbejde i Vietnam.
Til sidst et par sommerbilleder taget med mobilen. Uniparken tager sig ret godt ud om sommeren.tirsdag, juni 06, 2006
Ambassaden i Accra, Ghana
Her til eftermiddag fik jeg et opkald fra ambassaden i Accra, Ghana. Jeg søgte praktikstilling der i april - 2 dage før jeg fik tilbudt stilling i Hanoi. Jeg fik afslag, men tog det ikke synderligt tungt, idet Afrika ikke stod øverst på min ønskeliste, og jeg jo allerede havde en praktikstilling på hånden.
Nå, men tilbage til opkaldet - jeg blev ringet op fordi, de havde brug for en ekstra praktikant. Galathea 3 ekspeditionen kommer forbi Ghana, og i den forbindelse havde de brug for en praktikant, der ville få organisatoriske opgaver i forbindelse med besøget.
Ja, jeg var selvfølgelig ikke interesseret, men det er da rart nok at blive taget i betragtning after all...
Nå, men tilbage til opkaldet - jeg blev ringet op fordi, de havde brug for en ekstra praktikant. Galathea 3 ekspeditionen kommer forbi Ghana, og i den forbindelse havde de brug for en praktikant, der ville få organisatoriske opgaver i forbindelse med besøget.
Ja, jeg var selvfølgelig ikke interesseret, men det er da rart nok at blive taget i betragtning after all...
mandag, juni 05, 2006
To blogs, to sprog
Har prøvet at finde ud af, om jeg skulle lave forskellige blog versioner - en dansk og en engelsk. For at gøre en lang historie kort, så har jeg besluttet at adskille de forskellige sprog og lave to blogs, der ligner hinanden til forveksling.
Dog tror jeg, den engelsk version udelukkende skal handle om praktikopholdet; før, under og eventuelt efter, hvor denne blog også vil indeholde mere poster med mere personligt præg.
Linket til den engelsk-sprogede version ligger permanent under "Links" - ellers klik her.
Dog tror jeg, den engelsk version udelukkende skal handle om praktikopholdet; før, under og eventuelt efter, hvor denne blog også vil indeholde mere poster med mere personligt præg.
Linket til den engelsk-sprogede version ligger permanent under "Links" - ellers klik her.
søndag, maj 28, 2006
For the English readers
Thought I'd do a post in English for the sake of my non-Danish-reading friends around the world.
As you know from my e-mail I'll be going back to South East Asia for a 6 month internship at the Danish Embassy in Hanoi starting August 1st. I'll be working with the sector programmes; business and fisheries.
I'm pretty exited about going, but as my departure gets closer, I'm getting kinda nervous too. I've booked the tickets. I'm flying from Copenhagen to Bangkok the 21st of July, spending two days there then moving on to Singapore to do some sightseeing for a couple of days and from there to Hanoi. My plan for the days in Bankgok is shopping! And eating some nice curries...
Since I haven't been to Singapore before I'll prob do some touristy stuff like the Night Zoo and a tour around the habour. Kinda exited about flying into Changi airport as it's supposed to be one of the nicest and most high tech of the world.
As you might be able to figure out from the previous post I've downloaded Skype - please send me your Skype logon : ) I've even bought a cheap webcam so you'll be able to see me too - yipeee!
Since I accepted the internship in Hanoi I've spent quite some time surfing the SEA-blogspheare. I like the food blogs the best. Somehow food culture gives a pretty good impression of the everyday life - especially in SEA where eating out is more common than eating in. Can't wait to try some Vietnamese food. From what I can tell from the blogs, we def missed out on the real local food when we were there in 2003.
Come to think of it food is a pretty big part of the culture - if I ever do cook a traditional Danish meal I'll be sure to take pics and post on the blog.
Here's one of the things I like to "cook" the most - that's how multicultural I am!
From what I can tell from the blogs loads have happend in Vietnam during the last 3 years. The country is developing rapidly and I'm excited to see and be a part of this journey even though it's only for 6 months. A part of me is a bit ambivalent though. Being in Vietnam in 2003 really made me question whether the western impact on traditional Asian life was "good". Now I know the word good can be given any value according to ones own ideal, my point is merely that development has its price.
While trekking in the beautiful Sapa at the border of China I
remember thinking how lucky I was being able to experience the primitive way of living - seeing how the minorities coped with everyday life, but that me being there would actually make it less likely for the next person to have the "authentic experience of rural life in Vietnam". I was helping destroying what I came to see by being there.
There are no McDonalds in Vietnam, but rumour is they'll open soon. They say that Vietnam is 10 years behind Thailand - where McD, KFC and 7/11 are everywhere and farangs (foreigners) in the streets blend into the pic. Bangkok is in many ways a modern city and offers all the commodities of Western life style.
Vietnam, however, is still not that developed. Tourists still get stared at and "bothered" by kids trying to sell postcards and moto drivers offering a ride. I'm sure this rather aggressive approach to foreigners will annoy me as it did when I was there in 2003, but I'll hopefully adjust. I have to.
I'm not going to get into a big discussion about development-theory, but don't you think it's strange that we travel thousands of miles to experience something different and exotic, but being there, pumping money into their economy slowly erases the difference between the western world and the rest?
This is def not to say that developing coutries shouldn't function a tourist destinations or that raising living standard by boosting their economy (among other things) through tourism isn't good - I'm not "con-make-poverty-history", I'm just trying to be aware of the impact western help and tourism has on a country like Vietnam....
Nevertheless I AM excited to be going and I do think I'll have an experience of a life time! It's not every day you're giving the oppertunity to pack your life and go live on the other side of the world.
All the blogs except one listed in the side bar are in English - you might find them amusing. I must recommend my good friend Laura's blog New Browne - I love reading about life with little Lukas (and Ronan I suppose... hehe ). Lukas is a cute little multicultural (and later bilingual) lad from Edinburgh.
The last thing I'm going to comment on in this post is blogging in general. I love that you can get a sneak peak of people's life through the blogs. I hope you'll be able to get an impression of mine through this one. I promise to blog in English frequently - if you promise to read (and leave comments)...
PS: "Mine billeder" means "My pics" - check them out : )
As you know from my e-mail I'll be going back to South East Asia for a 6 month internship at the Danish Embassy in Hanoi starting August 1st. I'll be working with the sector programmes; business and fisheries.
I'm pretty exited about going, but as my departure gets closer, I'm getting kinda nervous too. I've booked the tickets. I'm flying from Copenhagen to Bangkok the 21st of July, spending two days there then moving on to Singapore to do some sightseeing for a couple of days and from there to Hanoi. My plan for the days in Bankgok is shopping! And eating some nice curries...
Since I haven't been to Singapore before I'll prob do some touristy stuff like the Night Zoo and a tour around the habour. Kinda exited about flying into Changi airport as it's supposed to be one of the nicest and most high tech of the world.
As you might be able to figure out from the previous post I've downloaded Skype - please send me your Skype logon : ) I've even bought a cheap webcam so you'll be able to see me too - yipeee!
Since I accepted the internship in Hanoi I've spent quite some time surfing the SEA-blogspheare. I like the food blogs the best. Somehow food culture gives a pretty good impression of the everyday life - especially in SEA where eating out is more common than eating in. Can't wait to try some Vietnamese food. From what I can tell from the blogs, we def missed out on the real local food when we were there in 2003.
Come to think of it food is a pretty big part of the culture - if I ever do cook a traditional Danish meal I'll be sure to take pics and post on the blog.Here's one of the things I like to "cook" the most - that's how multicultural I am!
From what I can tell from the blogs loads have happend in Vietnam during the last 3 years. The country is developing rapidly and I'm excited to see and be a part of this journey even though it's only for 6 months. A part of me is a bit ambivalent though. Being in Vietnam in 2003 really made me question whether the western impact on traditional Asian life was "good". Now I know the word good can be given any value according to ones own ideal, my point is merely that development has its price.
While trekking in the beautiful Sapa at the border of China I
remember thinking how lucky I was being able to experience the primitive way of living - seeing how the minorities coped with everyday life, but that me being there would actually make it less likely for the next person to have the "authentic experience of rural life in Vietnam". I was helping destroying what I came to see by being there.There are no McDonalds in Vietnam, but rumour is they'll open soon. They say that Vietnam is 10 years behind Thailand - where McD, KFC and 7/11 are everywhere and farangs (foreigners) in the streets blend into the pic. Bangkok is in many ways a modern city and offers all the commodities of Western life style.
Vietnam, however, is still not that developed. Tourists still get stared at and "bothered" by kids trying to sell postcards and moto drivers offering a ride. I'm sure this rather aggressive approach to foreigners will annoy me as it did when I was there in 2003, but I'll hopefully adjust. I have to.
I'm not going to get into a big discussion about development-theory, but don't you think it's strange that we travel thousands of miles to experience something different and exotic, but being there, pumping money into their economy slowly erases the difference between the western world and the rest?
This is def not to say that developing coutries shouldn't function a tourist destinations or that raising living standard by boosting their economy (among other things) through tourism isn't good - I'm not "con-make-poverty-history", I'm just trying to be aware of the impact western help and tourism has on a country like Vietnam....
Nevertheless I AM excited to be going and I do think I'll have an experience of a life time! It's not every day you're giving the oppertunity to pack your life and go live on the other side of the world.
All the blogs except one listed in the side bar are in English - you might find them amusing. I must recommend my good friend Laura's blog New Browne - I love reading about life with little Lukas (and Ronan I suppose... hehe ). Lukas is a cute little multicultural (and later bilingual) lad from Edinburgh.
The last thing I'm going to comment on in this post is blogging in general. I love that you can get a sneak peak of people's life through the blogs. I hope you'll be able to get an impression of mine through this one. I promise to blog in English frequently - if you promise to read (and leave comments)...
PS: "Mine billeder" means "My pics" - check them out : )
lørdag, maj 27, 2006
18 dage til sommerferie - 54 til afgang!
Midt i eksamensræset er det rart med en overspringshandling i ny og næ, så her kommer en lille update!
Kontrakten fra ambassaden er underskrevet og sendt til Hanoi - og sikkerhedsgodkendelsen er forhåbentlig udfyldt fyldestgørende og afventer behandlingen i UM.
Jeg har desuden købt billet fra Bangkok til Singapore - og fra Singapore til Hanoi. Førstnævnte beløb sig til 274 kr, sidstnævnte måtte jeg slippe 407 kr for.
Hotel i Bangkok er booket - jeg har valgt et i nærheden af Khao San Road med swimming pool, pris pr. nat 75 kr.
Jeg har fået de første vaccinationer - ender med en regning på 1615 kr for twinrix (hep A + B), tyfus og japansk hjernehindebetændelse.
Og så har jeg fået opdateret mine kommunikationsmuligheder. Min gamle tlf var på vej til at lide en langsom død, så jeg har købt mig en Nokia 6111 (med 1 mega pix. kamera) og bluetooth forbindelse : )
Så gik der lidt nørd i den - har ydermere investeret i det billigste webcam, jeg kunne finde på nettet, købt head set og har fået installeret Skype. Så nu kan jeg føre videosamtaler via messenger eller gennem Skype ganske gratis. Jeg har oprettet en SkypeOut-konto, så jeg kan ringe ud danske fastnet numre til 0,12 øre i minuttet. Det slår Telmores 0,75 øre pr. minut takster. Lydkvaliteten er selvfølgelig svingende alt efter internetforbindelsen, men indtil nu har det virket helt okay taget i betragtning min trådløse forbindelse herhjemme er delt med 2 andre lejligheder med hver 2 beboer.
Jeg regner med at købe et tlf-nummer - SkypeIn, så almindelige telefoner kan ringe til min computer til almindelig dansk takst, når jeg er online. Det er sq da smart!
Jeg har sat lejligheden på boligportal.dk i håb om at finde et sødt-ikke-rygende-indremissionsk-par-fra-Vestjylland. Mindre kan nok også gøre det, hvis de lover at passe på min lejlighed og mine dyrebare ejendele.
Sidst men ikke mindst er det ved at gå op for mig, at jeg rent faktisk skal af sted....
Kontrakten fra ambassaden er underskrevet og sendt til Hanoi - og sikkerhedsgodkendelsen er forhåbentlig udfyldt fyldestgørende og afventer behandlingen i UM.
Jeg har desuden købt billet fra Bangkok til Singapore - og fra Singapore til Hanoi. Førstnævnte beløb sig til 274 kr, sidstnævnte måtte jeg slippe 407 kr for.
Hotel i Bangkok er booket - jeg har valgt et i nærheden af Khao San Road med swimming pool, pris pr. nat 75 kr.
Den endelige rejseplan er som følger:
Fredag d.21 juli
- KBH - BKK med Thai Airways
Mandag d.24 juli
- BKK - SIN med Air Asia
Onsdag d.26 juli
- SIN - HAN med Tiger Airways
Fredag d.21 juli
- KBH - BKK med Thai Airways
Mandag d.24 juli
- BKK - SIN med Air Asia
Onsdag d.26 juli
- SIN - HAN med Tiger Airways
Jeg har fået de første vaccinationer - ender med en regning på 1615 kr for twinrix (hep A + B), tyfus og japansk hjernehindebetændelse.
Og så har jeg fået opdateret mine kommunikationsmuligheder. Min gamle tlf var på vej til at lide en langsom død, så jeg har købt mig en Nokia 6111 (med 1 mega pix. kamera) og bluetooth forbindelse : )
Så gik der lidt nørd i den - har ydermere investeret i det billigste webcam, jeg kunne finde på nettet, købt head set og har fået installeret Skype. Så nu kan jeg føre videosamtaler via messenger eller gennem Skype ganske gratis. Jeg har oprettet en SkypeOut-konto, så jeg kan ringe ud danske fastnet numre til 0,12 øre i minuttet. Det slår Telmores 0,75 øre pr. minut takster. Lydkvaliteten er selvfølgelig svingende alt efter internetforbindelsen, men indtil nu har det virket helt okay taget i betragtning min trådløse forbindelse herhjemme er delt med 2 andre lejligheder med hver 2 beboer.
Jeg regner med at købe et tlf-nummer - SkypeIn, så almindelige telefoner kan ringe til min computer til almindelig dansk takst, når jeg er online. Det er sq da smart!
Jeg har sat lejligheden på boligportal.dk i håb om at finde et sødt-ikke-rygende-indremissionsk-par-fra-Vestjylland. Mindre kan nok også gøre det, hvis de lover at passe på min lejlighed og mine dyrebare ejendele.
Sidst men ikke mindst er det ved at gå op for mig, at jeg rent faktisk skal af sted....
fredag, april 28, 2006
Ambassaden i London
Føler mig ret priviligeret lige nu...
Jeg har lige fået mail fra ambassaden i London, hvor jeg er blevet tilbudt praktik i den politiske afdeling og Europa afdelingen.
Jeg må indrømme, jeg søgte stillingen i et forsøg på at skyde med spredehagl, da hverken EU eller britisk politik har min store interesse. Og det virkede åbenbart!
Jeg er dog meget glad for at være blevet tilbudt stillingen, men jeg takker dog selvfølgelig pænt nej.
Jeg har lige fået mail fra ambassaden i London, hvor jeg er blevet tilbudt praktik i den politiske afdeling og Europa afdelingen.
Jeg må indrømme, jeg søgte stillingen i et forsøg på at skyde med spredehagl, da hverken EU eller britisk politik har min store interesse. Og det virkede åbenbart!
Jeg er dog meget glad for at være blevet tilbudt stillingen, men jeg takker dog selvfølgelig pænt nej.
torsdag, april 27, 2006
Bangkok igen
Her til aften blev jeg ringet op af chefen fra det dansk/thailandske handelskammer. Han spurgte, om jeg stadig var interesseret i praktikstillingen, da de gerne ville tilbyde mig den.
Jeg måtte jo så desværre takke nej, da jeg allerede har sagt ja til Hanoi, men jeg har det sådan set godt med det.
Jeg er begyndt at glæde mig rigtig meget til at skulle til Vietnam, og jeg tror, det er det rigtige valg, jeg har truffet.
Jeg måtte jo så desværre takke nej, da jeg allerede har sagt ja til Hanoi, men jeg har det sådan set godt med det.
Jeg er begyndt at glæde mig rigtig meget til at skulle til Vietnam, og jeg tror, det er det rigtige valg, jeg har truffet.
tirsdag, april 25, 2006
Hanoi it is!
Jeg kom aldrig til jobsamtale, da direktøren for det dansk/thailandske handelskammer grundet familie-halløj ikke fik mulighed for at mødes med mig under sin påskeferie i Danmark.
Det gør overvejelserne omkring valg af praktik en del lettere.
Jeg er nu gennem e-mail blevet præsenteret for de 4 andre praktikanter på ambassaden i Hanoi. Vi bliver 3 piger, og 2 drenge. De andre studerer henholdvis på CBS, KU, RUC og Landbohøjskolen.
Jeg har desuden modtaget papirerne fra Udenrigsministeriet omkring praktikopholdet, og jeg regner med at sende dem i udfyldt tilstand i løbet af denne uge.
I går bestilte jeg billet til den nette sum af 6601.-
Som I kan se, tager jeg af sted fra Danmark fredag d.21 jul med Thai Airways.
Planen er at tilbringe et par dage i Bangkok - for at vænne mig til tidsforskellen og varmen og til shoppe lidt ved Siam Square og på det gigantiske Weekend Market. Jeg regner med at booke billet med Air Asia og tage fra Bangkok til Singapore mandag d.24 juli.
Jeg vil så tilbringe to dage i Singapore, hvor jeg aldrig har været. Jeg har surfet rundt og prøver at planlægge lidt Singapore-sightseeing.
Ellers er planen et booke en billet med Tiger Airways fra Singapore til Hanoi til onsdag d.26 juli.
De har fra ambassadens side ytret ønske om, at vi skal ankomme, så vi kan følge de nuværende praktikanter en dag eller to og derved få et indblik i arbejdsgangen, inden vores første reelle arbejdsdag d.1 august.
Ja, det var vist alt nyt for denne gang - to be continued....
Det gør overvejelserne omkring valg af praktik en del lettere.
Jeg er nu gennem e-mail blevet præsenteret for de 4 andre praktikanter på ambassaden i Hanoi. Vi bliver 3 piger, og 2 drenge. De andre studerer henholdvis på CBS, KU, RUC og Landbohøjskolen.
Jeg har desuden modtaget papirerne fra Udenrigsministeriet omkring praktikopholdet, og jeg regner med at sende dem i udfyldt tilstand i løbet af denne uge.
I går bestilte jeg billet til den nette sum af 6601.-

Som I kan se, tager jeg af sted fra Danmark fredag d.21 jul med Thai Airways.
Planen er at tilbringe et par dage i Bangkok - for at vænne mig til tidsforskellen og varmen og til shoppe lidt ved Siam Square og på det gigantiske Weekend Market. Jeg regner med at booke billet med Air Asia og tage fra Bangkok til Singapore mandag d.24 juli.
Jeg vil så tilbringe to dage i Singapore, hvor jeg aldrig har været. Jeg har surfet rundt og prøver at planlægge lidt Singapore-sightseeing.
Ellers er planen et booke en billet med Tiger Airways fra Singapore til Hanoi til onsdag d.26 juli.
De har fra ambassadens side ytret ønske om, at vi skal ankomme, så vi kan følge de nuværende praktikanter en dag eller to og derved få et indblik i arbejdsgangen, inden vores første reelle arbejdsdag d.1 august.
Ja, det var vist alt nyt for denne gang - to be continued....
onsdag, april 12, 2006
Food blogs
Som en del af forberedelsen til mit asiatiske eventyr er jeg begyndt at læse "food blogs", hvor almindelige mennesker beskriver deres madoplevelser (det er også en udemærket overspringshandling, når man burde læse til sin bacheloropgave).
Det lyder måske lidt sært, men jeg har altid elsket at læse anmeldelser af maden på restauranter og caféer, men det her er på en eller anden måde mere autentisk. De er typisk skrevet af expats.
Glæder mig super meget til selv at prøve en masse forskelligt mad derude.
Jeg smider nogle links ind under "Andre blogs".
Ellers intet nyt omkring praktik.
Det lyder måske lidt sært, men jeg har altid elsket at læse anmeldelser af maden på restauranter og caféer, men det her er på en eller anden måde mere autentisk. De er typisk skrevet af expats.
Glæder mig super meget til selv at prøve en masse forskelligt mad derude.
Jeg smider nogle links ind under "Andre blogs".
Ellers intet nyt omkring praktik.
tirsdag, april 04, 2006
Kath i Bangkok?!

Jeg havde sådan set ikke regnet med, jeg ville skrive en ny post så hurtigt - men tingene går stærkt for tiden, og i morges tog praktik-eventyret en uventet drejning!
Jeg har søgt praktik hos det dansk/thailandske handelskammer i Bangkok, og i morges lå der en mail fra chefen for handelskammeret. Han kommer til DK i næste uge og vil gerne have mig til jobsamtale.
Jeg havde søgt stillingen, men regnede ikke med noget, da de tidligere praktikanters profiler var langt mere kommercielle (bach.oecon og bach.merc) end min scient.pol retning.
Ikke desto mindre fik mine kompetencer et par rosende ord med på vejen - og da ansøgningsfristen først er om to uger, og jeg så vil skulle til samtale inden, tror jeg, mine chancer for rent faktisk at få stillingen er forholdsvist gode.
Det sætter naturligvis i gang i en masse tanker. Jeg har endnu ikke underskrevet kontrakten fra ambassaden i Hanoi, da papirerne først skal sendes fra Vietnam, og jeg forsøger at lave en cost-benefit analyse af de to muligheder. Samtidig forsøger jeg at finde ud af, hvilken retning jeg gerne vil dreje min scient.pol uddannelse i. Vil jeg gerne forsøge den mere handelsrelaterede retning - eller vejer de politiske spørgsmål tungest?

Min oprindelige drøm om at komme til udlandet i praktik startede med at læse om den politiske afdelingen på den danske ambassade i Bangkok. Praktikantstillingen blev så taget ned, før jeg nåede at søge, og jeg valgte Hanoi som mit nye mål.
Stillingen i Bangkok er for et år, uden løn. Den organisatoriske ansvarsfordeling er opdelt på en bestyrelse, en administrende direktør og en praktikant. Kontoret er nordisk, således samarbejder man med Norge, Sverige og Finland. Handelskammerets formål er blandt andet at sikre gunstige forhold for danske virksomheder via møder med den thailandske regering og administration.
Mit indtryk er, at man som praktikant i en NGO får væsentligt mere ansvar og dermed erfaring ifht praktik ved Udenrigsministeriets repræsentation. Desuden tror jeg, man netop i et handelskammer med medlemmer som Maersk, Danfoss og Rambøll vil kunne oparbejde det ever so important network i forhold til fremtidige jobmuligheder.
Jeg har i hvert fald besluttet, at jeg tager til jobsamtale, og så må jeg tage den derfra. Jeg er selvfølgelig super glad for, at mine kompetencer rent faktisk bliver vurderet brugbare, men det hele er også lidt overvæeldende lige nu....
mandag, april 03, 2006
I ekstase
I morges åbnede jeg mailen og fik den glædelige nyhed, at jeg er blevet tilbud en praktikantstilling ved den danske ambassade i Hanoi, Vietnam d.1 august 2006 - 31. januar 2007. Ambassaden er en af de største med 25 ansatte (inkl. lokale) og 5 praktikanter fordelt i de forskellige afdelinger.Konkret skal jeg beskæftige mig med erhvervssektorprogrammet og fiskerisektorprogrammet, Mekong River Commission samt politiske spørgsmål.
Jeg har naturligvis taget i mod stillingen og har slet ikke kunnet tænke på andet i dag!
Jes og jeg brugte knap en måned på at rejse op gennem Vietnam som en del af vores Sydøstasien-tur i 2003 - Er super spændt på, hvordan det bliver at tilbringe et halvt år i Vietnam. En
måneds dansk SU på 4156 kr., er godt 1000 kr. over, hvad en vietnameser gennemsnitligt tjener på et år!Denne post bliver forhåbentligt den første af mange - har tænkt mig at bruge den som en slags dagbog, før, under - og måske efter opholdet.
Abonner på:
Opslag (Atom)













