tirsdag, august 08, 2006

Ambassade-liv

Jeg har endnu ikke skrevet som meget om arbejdet på ambassaden - og I må være tålmodige lidt endnu mht detajlerne omkring mit arbejde. Ambassaden er næsten i dvale, da mange af de danske udstationerede er hjemme på ferie + at man i UM kører på en slags udstationerings turnusordning, så man er i et land ca. 2 år, og derefter roterer videre eller hjem til DK - det betyder, at størstedelen af de danske konsulenter på ambassaden i Hanoi indenfor de næste måneder skal skiftes ud. Dette gælder dog ikke min respektive chefer. Desuden er mange forhandlinger vist også på "sommerferie" indtil september.
Min ene chef i fiskeri/politik er komme tilbage fra ferie, og jeg har allerede fået lidt fra hånden og været med til et par møder og en enkelt business-frokost. Jeg prøver at sætte min ind i de to programmer, jeg skal arbejde med samt udføre de ad hoc opgaver, jeg løbende bliver bedt om. Ellers suger jeg bare til mig af indtryk, især omkring arbejdsgangen på ambassaden, og hvad god etikette er. En af mine medpraktikanter var med sin chef ude til et møde og fandt ved den lejlighed ud af, man også i bilen placerer sig hierarkisk. Den højestestående sidder bagerst til højre - det er nok meget godt at vide!
Min anden chef i business er på ferie i DK til d.28 august, så ham har jeg endnu ikke mødt.

Som I har kunnet se på billedet af ambassaden, er det to gamle bygninger fra kolonitiden. De er bygget sammen med en lille "bro". Jeg sidder i bygningen til venstre på billedet på første sal og deler kontor med to vietnamesere, der arbejder i miljø og kultur afdelingerne. Der sidder vi så og indånder maler-dampe i stor stil. Ambassaden vrimler for tiden med malere og andre håndværkere - og herude er de der giftige dampe, malingen indeholder vist ikke noget, man tager særligt alvorligt. Der er bygninger nærmest klods op af ambassaden, og jeg har udsigt til en ældre dames terasse -jeg har ikke rigtigt regnet ud, hvad hun laver ud over at hænge tøj op og feje hele dagen! Det kan selvfølgelig også være, hun er maid... Hmm...
Temperaturen på kontoret er sat til 26 grader, hvilket jeg synes er skide koldt, da jeg sidder direkte i den retning, hvor den kolde luft bliver blæst ud. Ja, hvem skulle have troet, man ville synes 26 grader var koldt?!

Ambassaden har desuden en kantine, hvor en ikke-engelsk-talende kok laver vietnamesisk husmandskost til den nette som af 9000 Dong (ca 3,5 kr.) pr. frokost. De danske udsendte vover sig vist kun derned for at benytte sig af kaffemaskinen (mere om den senere). Alle vietnameserne spiser der tilgengæld, det inkluderer vagter, chaufførerer, rengøring, receptionist og ansatte i de forskellige afdelinger. Bølgerne går højt på vietnamesisk, og de lader til at hygge sig helt enormt. Jeg har bestilt mad hele denne uge, selv om det er rart at komme ud til frokost engang imellem, tror jeg nu, jeg i høj grad vil benytte mig af dette tilbud det meste af tiden. Til sammenligning koster en pizza på den nærmeste italienske restaurant 40 kr!
I går fik vi fisk med tomatsovs, ris, omelet og grøntsagssuppe. I dag stod den på tunsandwich og black bean suppe til dessert. Jeg aner ikke, hvad sidstnævnte er. Det smagte mest som sukkervand med bønner i og var helt sort. Eftersigende skulle det være godt for huden! Det er mig stadig en gåde, hvordan man kan producere et helt måltid til 3,5 kr pr. mand!

Ellers benytter jeg mig flittigt af kaffemaskinen - den har sådan en mælkedamper-ting, så man kan lave lækker café latté, hvilket er rart nok, når man sidder og læser de tekniske detaljer i en eller anden rapport - det er sq lige så kedeligt som de økonomiske teorier, og hvad jeg ellers er blevet præsenteret for i løbet af de sidste tre år ; )

Dagene er indtil nu gået ret hurtigt - 8 timers arbejde, læse eller sove, finde aftensmad, surfe på nettet og så sove igen. Og så begynder det hele forfra....

Ingen kommentarer: