fredag, august 04, 2006

Danskere på toppen.... eller taget?

Den første arbejdsdag på ambassaden var også første tirsdag i måneden. Netop den dag forekommer to tilbagevendende begivenheder her i Hanoi:

1) Ambassaden er vært for en dansker-kom-sammen
2) Der er all-you-can-eat-is-buffet på Fanny's ved Hoan Kiem søen for 47.000 Dong

Førstomtalte arrangement var en (lettere) spøjs oplevelse. Arrangementet hedder "Danskere på taget" - men med en mindre sproglig modifikation blev det af en af deltagerne til: "Danskere på toppen"! ;) Det foregår på ambassadens tagterasse med udsigt over byen. Her er der installeret bar med Carlsberg fadølsanlæg. Kl. 17 ankom en "Carlsberg-pige" iført stram, grøn kjole med Carlsberg-logo. Hun skænkede fadøl og sørgede for, at der var snacks fordelt på borde. Når kruset var tomt, kom hun rundt med en kande og fyldte op igen!
Os nye praktikanter blev præsenteret for forsamlingen, der hovedsageligt bestod af udsendte med familier, så vidt jeg kunne forstå. Dernæst fik sponsoren mikrofonen! Gildet finansieres (åbenbart) af forskellige danske virksomheder i Vietnam, som på den måde får lidt opmærksomhed - et netværksskabende dansker arrangement pakket ind i lidt reklame og tilsat "pamper".

Jeg må indrømme, jeg endnu ikke har prøvet isbuffeten. Eftersom første arbejdsdag røg direkte over i fadøl ad libithum, havde jeg vist mest brug for at slappe lidt af hjemme ovenpå en dag med mange nye indtryk og informationer.
Men Fanny's er lidt af en isinstitution her i byen. I dag var første gang, jeg prøvesmagte isen. Jeg fik min sædvanlige favoritkombination, som jeg ofte har spist hos ParadIS hjemme i Århus: Mangosorbet og mørk chokolade. Mangosorbet smagte unægteligt mere af frugt, mens chokoladeisen ikke havde helt samme høje kvalitet som den italienske is på Nørre Allé. Men man kunne nok blive forfalden til en tur til Fanny's - isen smelter dog med lynets hast : )
Hvis en fadøl ikke tager den næste i hånden, håber jeg at få lejlighed til at gå om bord i isbuffeten den første tirsdag i september. 47.000 Dong svarer til 18,5 Dkr ; )

Ingen kommentarer: