onsdag, august 02, 2006

Hus + maid

Praktikanthuset er gået i arv fra praktikanthold til praktikanthold (eller trainees, som vi kaldes herude). Beliggenden er helt perfekt 1. minuts gang fra ambassaden.

Ambassaden

Man skal faktisk bare krydse gaden, ind af en port og så ligger huset til højre i bunden af gyden.
Jeg er rimelig imponeret over størrelsen. Nederst er der køkken, stue og toilet.
Køkken/stue

På første og 2. sal er der to værelser og bad. På 3. ligger et enkelt værelse og vaskerum. Der er desuden udgang til en tagteresse - og fra den terasse fører en trappe op til den øverste tagteresse med udsigt over Hanoi.
Nederste tagterasse

Alle 5 værelser er ret store - på størrelse med og større end mit derhjemme i Sølystgade. Der er heldigvis aircon på alle værelser - ellers kunne det godt blive en varm fornøjelse at være hjemme!
Jeg bor 1. th og er så heldig, at jeg har en lille altan. Det er så mindre heldigt, at luftfugtigheden kombineret med lukkede døre og vinduer dagen lang har skabt en lettere "slået" lugt på værelset. Jeg har prøvet at lufte ud, det bedste jeg har lært (og kan holde ud pga varmen), men det er som om, det sidder i alt.

Udsigt fra min altan
Mit værelse

Huset er ejet af Mr. Vu, som bor lige ved siden af os. Han har det bedst med at kommunikere med mænd (som de fleste gammeldags tænkende mænd herude), og det skal helst være den ældste, hvorfor Troels simpelthen har fået ansvaret for huset ifølge Mr. Vu. På sidste praktikanthold var der udelukkende piger, så den var helt gal!
Han havde vist meget svært ved at forholde sig til mig. Dels er jeg jo pige, men at jeg er dansk asiat kunne hans hoved slet ikke rumme. Han arbejder for regeringen og forklarede os, at vi skulle have to kontrakter, en til os og en til regeringen, så slap han med mindre i skat - "good for you, good for me", som han pointerede.

Ja, og så var vi jo en maid, hvilket vist er meget normalt herude, når man kommer op i en vis lønklasse. Hun er lillebitte dame (mindre end mig!), som gør vores værelser rent, vasker op, vasker tøj, køber frugt og blomster (til lokal-priser) og passer planterne på tagterassen. Det er vildt luksus, men også en smule underligt. Man skulle synes, vi sagtens selv kunne klare den slags, men samtidig må man tænke på, at det er hendes levebrød.


3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Du kunne nu godt vaske dit eget tøj Katnie!

Anonym sagde ...

Kunne du tage nogle billeder af Jeres hus, så vi kan se det?

Anonym sagde ...

Wauw - Det lyder sørme lækkert det hele!! Har glemt at følge med, men det er jo en spændende lille historie, og det er vel sådan vi skal følge med nu hvor du er på den anden side af kloden!!? Knus Ida